Beyin Metastazı

Kanser hücreleri diğer bölgelerden beyne sıçrarsa beyin metastazından söz edilir. Yani birincil beyin tümörleri beyin dokusundan kaynaklanırken, beyin metastazı göğüs, akciğer gibi vücudun diğer bölgelerinde oluşan tümör hücrelerinden kaynaklanır. Beyin metastazında kalıcı baş ağrısı birçok kişi için ana semptomdur. Bununla birlikte etkilenen beyin bölgesine bağlı olarak felç, görme bozuklukları, mide bulantısı veya nöbetler gibi başka şikayetler de görülebilir. Hangi tedavinin uygun olduğunu genel olarak söylemek zordur. Tümörün türü, hastalığın evresi ve genel sağlık durumu tedaviyi belirler.

Belirtileri

Beyin tüm duyuların, pek çok vücut fonksiyonunun kontrol edildiği merkezdir. Bu nedenle beyin tümörü etkilenen beyin bölgesine göre oldukça farklı semptomlara yol açabilir.

Olası semptomlar:

• Kronik geçmeyen baş ağrısı

• Felç

• Konuşma bozuklukları

• Kişilik değişiklikleri

• Görme, koku, işitme veya dokunmadaki değişiklikler

• Epilepsi benzeri nöbetler

• Bilinç bulanıklığı ya da kaybı

• Bulantı ve kusma

• Bazı hastalarda metastaz kan damarına baskı yapabilir veya beyinde kanamaya neden olabilir. Böyle durumlarda beyin kanaması semptomları görülür.

Beyin metastazı nasıl teşhis edilir?

Teşhis için fiziksel muayeneden sonra görüntüleme yöntemlerinden yararlanılır. Manyetik rezonans görüntüleme (MRI), bilgisayarlı tomografi (BT) ve PET olası seçeneklerdir. Beyindeki değişiklikleri hızlı bir şekilde değerlendirmenin çoğu zaman en iyi yolu MRI’dır.

Bazı durumlarda kesin tanı için biyopsi ile doku örneği alınabilir. Ayrıca vücutta başka metastaz olup olmadığı kontrol edilmelidir. Tümör bir bütün olarak değerlendirilmeli ve tedavisi ona göre planlanmalıdır.

Beyin metastazı nasıl tedavi edilir?

Beyin metastazı olan hastalar için maalesef tedavinin ne kadar başarılı olabileceğini söylemek oldukça güçtür. Hastalığın bireysel evresi ve kanserin türü önemlidir. Tedavide hastada ağrılı şikayetlerin giderilmesi ön plandadır.

Baş ağrısı, düşünme yeteneği ile ilgili sorunlar ve beyin metastazlarının diğer semptomları tümör dokusunun kendisinden kaynaklanmayabilir. Beyin metastazları sonucu oluşan ödem tarafından da şikayetler tetiklenebilir. Ödem tedavi edildiğinde hastaların çoğu hızla semptomlarda rahatlama yaşar.

Kemoterapi: Kemoterapi bazı kişilerde tümör büyümesini durdurabilir veya geciktirebilir. Bununla birlikte, tüm kanser türleri kemoterapiye eşit derecede iyi yanıt vermez.

Anti-hormon tedavisi: Başta prostat kanseri ve meme kanseri olmak üzere bazı tümör türleri hormonların etkisi ile büyür. Bu nedenle hormon yoksunluğu tedavisi veya anti-hormon tedavisi bu kanser türleri için en önemli tedavi yöntemlerinden biridir.

Hedefe Yönelik İlaçlar ve immünoterapi: Bu modern ilaçlar kanser tıbbında artan bir rol oynamaktadır. Tümör hücrelerine, deyim yerindeyse, sağlıklı hücrelerden farklı oldukları zayıf noktalarından saldırırlar. Bu ilaçlar spesifik olarak beyin metastazlarına karşı değil, genel olarak kanser büyümesine karşı kullanılır. Ancak, tüm tümör türleri için etkili değildir. Ön koşul tümörün veya daha doğrusu beyin metastazının dokusunun ilgili ilaçlara iyi yanıt vermesidir.

Metastazın cerrahi olarak çıkartılması

İlerlemiş semptomları olan uygun hastalarda metastazların cerrahi olarak çıkartılması uzun sayılabilecek hastalıksız bir süre oluşturabilir. Ama ameliyatın mümkün olabilmesi için önemli ön koşullar vardır.  Örneğin az sayıda ancak oldukça büyük beyin metastazı ameliyatla çıkartılabilir. Tedavide genellikle metastaza neden olan ana kanserli dokunun tedavi edilmesi önceliklidir. Kanserin kendisi kontrol altında ise metastaz cerrahi olarak çıkartılabilir. Beyindeki önemli merkezlere yakın kanserli hücrelerin alınması mümkün olmayabilir. Radyasyon tedavisi tek başına ya da tamamlayıcı bir tedavi olarak uygulanabilir.