Boyundan Gelen Baş Ağrısı

Baş ağrısı birçok nedenden kaynaklanabilecek yaygın görülen bir halk sağlığı problemidir. Boyundan gelen baş ağrısı migrene benzediği için ayırt etmek zordur. Yine boyun kaynaklı baş ağrısı göz yorgunluğu, stres, yorgunluk veya travma gibi nedenlerden kaynaklanan baş ağrısı ile sık sık karıştırılır. Bu nedenle ağrıya gerilim tipi ya da migren ağrısı diyebilmek için mutlaka boyundan kaynaklanıyor olma ihtimalini dışlamak gerekir. Migreni olduğunu düşünen birçok kişinin ağrısının kaynağı boyun kasları, boyun düzleşmesi, omurilik kanal darlığı ya da boyun fıtığı olabilir.

Boyundan gelen baş ağrısı belirtileri nelerdir?

Zonklayan ağrıya ek olarak aşağıdaki şikayetler görülebilir:

• Başınızın veya yüzünüzün bir tarafında ağrı
  • Sertleşmiş boyun
  • Göz çevresinde ağrı
  • Öksürürken veya hapşırırken ağrı
  • Belirli boyun duruşları veya hareketi ile azalan ve artan ağrı
  • Enseden, boyundan başlayarak başa yayılan ağrı

Boyundan kaynaklanan baş ağrıları ışık, gürültü hassasiyeti, bulanık görme ve mide rahatsızlığı gibi migren baş ağrılarına benzer semptomlara da neden olabilir.

Nasıl teşhis edilir?

Görüntüleme yöntemlerinden (MR) yararlanılarak fiziksel muayene ile teşhis edilir. Boyundan gelen baş ağrının nedeni boyun fıtığı, omurilik kanal darlığı, gerilim tipi baş ağrısı, servikal lordoz (boyun düzleşmesi) olabilir.

Tedavisi

Tedavi ağrının nedenine göre yapılır. Gerilim tipi baş ağrısı boyun kaslarının kasılmasından ileri gelir. Geçicidir. Boyun egzersizleri, stresten uzak durmak, sıcak su, yüzmek, spor yapmak, masaj gerginliği azaltır. Boyun düzleşmesi duruş bozukluğuyla ilgilidir. Uzun süreli duruş bozukluklarında omurganın doğal duruşu bozulur. Bunun sonucu olarak omurga kasları farklı yönlere kasılır. Fizik tedavi, boyun kaslarının geliştirilmesi, ağrı kesici merhemler, duruş değişikliği ağrıyı azaltır. Nadir de olsa ilerlerse kifoza neden olarak omurilik sinirlerine baskı yapmaya başlar. Bu durumda cerrahi tedavi gerekebilir.

Boyun ağrısının diğer bir nedeni boyun fıtığı ve omurilik kanal darlığıdır. Her iki rahatsızlıkta da cerrahi tedavi son seçenektir. Mümkün olduğunca ağrı kesici ve egzersizlerle ağrı giderilmeye çalışılır. Artan uzun süreli ağrılarda ozon tedavisi, radyofrekans ablasyon tedavisi gibi cerrahi olmayan ağrıya yönelik tedaviler düşünülebilir.

Boyundan gelen baş ağrısı uzun süreli, tekrarlayan baş ve boyun ağrılarına neden olabilir. Tedavi için beyin cerrahına başvurarak ağrının kaynağını öğrenmek gerekir. Genellikle fizik tedavi, duruş değişiklikleri ve kasların güçlendirilmesi ile ağrılar azalır. Ozon tedavisi gibi yöntemlerde dahil başka şekilde giderilemeyen fıtık veya omurilik kanal darlığından kaynaklanan ağrılarda cerrahi tedavi gerekebilir.