Epilepsi Pili - Vagus Sinir Stimülasyonu

Vagus sinir stimülasyonu diğer adıyla epilepsi pili tedavisinde boyun bölgesinde sol vagus sinirini uyarmak için elektrotlar kullanılır. Elektrotların uçları deri altından köprücük kemiği bölgesine implante edilen uyarıcıya (pile) bağlanır. Cihaz dışarıdan programlanabilir. Genellikle her üç ila beş dakikada bir vagus sinirini otuz saniye boyunca uyarır.

Vagus sinir stimülasyonu tedavisi hangi hastalıklarda kullanılır?

Vagus sinir stimülasyonu tedavisi ilk olarak FDA tarafından en az 4 ilaç tedavisi girişimine yanıt vermeyen depresif atakların ek tedavisi için terapötik bir yöntem olarak onaylanmıştır. VNS ayrıca Avrupa Birliği'nde kronik veya tedaviye dirençli depresyon tedavisi için veya ilaç tedavilerini tolere edemeyen hastalar için onaylanmıştır. Depresyon tedavisine ek olarak vagus sinir stimülasyonu tedaviye dirençli epilepsi hastaları için kullanım onayı almış, uygun hastalarda etkili bir tedavi yöntemidir. Ancak tüm hastalar epilepsi pili tedavisinden fayda görmeyebilir.

Epilepsi tedavisinde ne zaman epilepsi pili kullanılabilir?

İlaçlar nöbetlerden kurtulmayı sağlamazsa, epilepsi cerrahisi mümkün değilse epilepsi pili nöbetlerde önemli ölçüde rahatlama sağlayabilir. Nörostimülasyon beyindeki veya beyne giden vagus siniri gibi yapıların düşük akım gücüyle (vagus siniri uyarımı, derin beyin uyarımı) uyarılmasını içerir. Tedavi epileptik nöbetlerin ve epilepsilerin temeli olan beyindeki aşırı uyarımı azaltır. Ameliyatın amacı hastanın tamamen nöbetsiz hale gelmesi değildir. Epileptik nöbetlerin sıklığında veya şiddetinde önemli bir azalma sağlamaktır. Bu sayede hasta günlük yaşamına devam edebilir. Vagus sinir stümülasyonu doğrudan ilaç tedavisinin yerini almaz. İlaç dozunu ve miktarını azaltarak ilaç tedavisi ile kombine bir şekilde uygulanır.

Vagus sinir stimülasyonu tedavisinin yan etkileri

Epilepsi pili ameliyatının yan etkileri genellikle sadece hafiftir. Ameliyat bölgesinde ağrı ameliyattan sonra en sık görülen komplikasyondur. Enfeksiyon gibi diğer komplikasyonlar ise nadirdir. Vagus sinir stimülasyonunun yan etkileri arasında ses kısıklığı, seste değişiklik ve 30 saniyelik stimülasyon sırasında ortaya çıkan ancak hasta alıştıkça daha az yoğun hale gelen öksürük yer alır. Şimdiye kadar yapılan çalışmalarda VNS'nin neden olduğu ciddi yan etkilere dair belirti bulunmamıştır. Bu nedenle genel olarak tedavi yönteminin iyi tolere edildiği söylenebilir. Ancak genel anestezi altında yapılan herhangi bir ameliyatın normal komplikasyon risklerini barındırır. Fayda risk değerlendirmesi kişi özelinde daha spesifik yapılabilir.