GLİAL TÜMÖRLER

Glial tümörler beyin veya omurilikte ortaya çıkan tümörlerdir. Bu tümörlerin birçok çeşidi vardır. Ancak kişide tek bir tipte tümör görülür. Çoğu durumda tümör kanser anlamına gelmez. Yani iyi huyludur, vücudun diğer bölgelerine yayılmaz. Ancak iyi huyluda olsa beyinde tümör yakın dokulara baskı yaparak birçok soruna neden olabilir.

Glial tümörler neden kaynaklanır?

Beyin ve omurilikte birçok sinir hücresi (nöron) bulunur. Ayrıca merkezi sinir sistemi glial hücreler gibi diğer nöronal olmayan hücrelere de sahiptir. Glial hücreler beyindeki birçok işlevi yerine getirir. Beyin tümörü bu hücrelerin anormal büyümesinden kaynaklanır. Çoğu beyin tümörü glial hücrelerde veya diğer nöronal olmayan hücrelerde büyür. Glial tümörlerin çoğu yavaş büyüme eğilimindedir. Hatta bazen tümör hücreleri neredeyse normalmiş gibi görünebilir.

Glial tümörler hangi belirtilere neden olur?

Belirtiler tümörün beyindeki konumuna, büyüklüğüne göre değişiklik arz eder. Örneğin beyinde temporal loba baskı yapan tümör konuşma ile ilgili sorunlara neden olabilir. Beyincik üzerine baskı yapan tümör denge veya hareket ile ilgili sorunlara neden olabilir. Glial tümörler beyin omurilik sıvısının (BOS) normal akışını engelleyebilir. Kafatası sabit hacimli bir yapıda olduğu için bu durum beyin üzerinde baskı oluşturarak beyin dokusunu yer değiştirmeye zorlayabilir. Bu durumda baş ağrısı, bulantı, kusma ve baş dönmesi görülebilir. Yukarıda bahsettiğimiz gibi beyinde tümör belirtileri oldukça farklıdır. Ancak genel olarak kısaca belirtilerden bahsedebiliriz. Saydığımız belirtilerden yalnızca biri ya da birkaçı bireyi etkileyebilir.

• Nöbet (sara nöbeti gibi) öyküsü
  • Zihinsel veya fiziksel gelişimde gecikme ya da gerileme
  • Artan kafa içi basınç nedeniyle aşırı uyku hali veya koma
  • Mide bulantısı ve kusma
  • Baş dönmesi ve denge sorunları
  • Yürüme ile ilgili sorunlar
  • Görme problemleri
  • Kişilik veya düşünce değişiklikleri

Glial tümörler nasıl teşhis edilir?

Tanı hasta öyküsü, hastalığın geçmişi dinlendikten sonra MRI, CT taraması, biyopsi, kan ve idrar testlerindeki verilerden yola çıkarak konulur.

Tedavisi

Standart tedavi tümörü ameliyatla çıkarmaktır (rezeksiyon olarak adlandırılır). Tümörün derecesine göre bu gerekli olan tek tedavi ameliyat olabilir. Örneğin birinci derece glial tümörler alındıktan sonra genellikle tekrar bir soruna neden olmazlar. Ancak bazı durumlarda tümörün total rezeksiyonu mümkün olmayabilir. Bu durumlarda yalnızca radyasyon tedavisi ve kemoterapi uygulanabileceği gibi ameliyata ek bu tedaviler uygulanabilir. Tümörün derecesi önemli olmaksızın erken teşhis her zaman için tümör tedavisinde önemli bir faktördür. Bilgi ve randevu için iletişim sayfamızı kullanabilirsiniz.