Karpal Tünel Sendromu Nedir?

Karpal tünel sendromu eli etkileyen sorunlar arasında en yaygın olanıdır. El ve bilekte ağrı, uyuşma, karıncalanma ve güçsüzlüğe neden olur. Median sinirin sıkışmasından kaynaklanır. Median sinir elimizin avuç içi tarafında bulunan, başparmak, işaret parmağı, orta parmak ile yüzük parmağının bir bölümünü hissetmemizi sağlayan sinirdir.

Karpal tünel sendromu belirtileri nelerdir?

Karpal tünel sendromunun belirtileri parmaklarda, elde veya kolda ağrı, uyuşma, karıncalanma, iğnelenme, parmaklarda zayıflama ve kavrama zorluğudur. Semptomlar genellikle yavaş başlar, aralıklıdır. Ancak zamanla artar, ilerleyicidir. Bazı insanlar bilekleri kıvrık şekilde uyudukları için gece belirtiler daha belirgindir. Gece semptomları genellikle hastaneye başvurmadaki ilk nedendir.

Rahatsızlık ilerledikçe el ve bileğin uzun süreli kavramasını ya da kullanımını gerektiren faaliyetler sırasında ağrı meydana gelir. Örneğin kitap okuma, telefona bakma, gazete okuma, yazı yazma, klavye kullanma gibi faaliyetleri yapmak zorlaşır. Rahatsızlık gömlek iliklemek gibi hassasiyet gerektiren işlerin yapılamamasına, nesnelerin düşürülmesine neden olur. Birçok insan semptomlarını hafifletmeye çalışmak için ellerini sallar.

Karpal tünel sendromuna ne sebep olur?

Karpal tünel sendromu, median sinirin içerisinden geçtiği bilekteki boşluk olan karpal tünel daraldığında ortaya çıkar. Daralma median siniri ve tendonları aşağı doğru bastırarak şişmelerine neden olur. Kadınlarda erkeklere göre daha yüksek oranda görülür. Aşağıda belirtilen rahatsızlıkları ya  da alışkanlıkları olan kişilerin sendroma yakalanma riskleri daha yüksektir:

• Fazla kilolu kişiler
  • Hamileler
  • Titreşimli aletler kullanmak gibi el bileğinin bükülmesine, sarsılmasına neden olan iş ve hobileri yapan kişiler
  • Gün içerisinde uzun saatler klavye ve fare kullananlar
  • Artrit veya diyabet gibi rahatsızlığı olanlar
  • Daha önce birinci derece yakınlarında sendrom görülenler
  • Daha önce bilek yaralanması yaşayanlar

Tedavisi

Karpal tünel sendromunun tedavisi, ağrı ve semptomların ne kadar şiddetli olduğuna ve parmaklarda zayıflık olup olmadığına bağlıdır. Tedavi semptomların şiddetine göre cerrahi müdahaleyi gerektirebilir. Eğer sinir sıkışması ciddi derecede değilse ameliyatsız seçeneklerle büyük ölçüde iyileşme sağlanır.

Ameliyatsız tedaviler

Ameliyatsız tedaviler geceleri elinizi nötr pozisyonda tutmak için bilek ateli takmak, ilaç tedavisi, bileği yoran pozisyonlardan kaçınmak, diyabet veya artrit gibi altta yatan rahatsızlıkların tedavisi, mevcut iltihabı azaltmak için steroid ve kortizon enjeksiyonlarını içerir.

Median sinirde ciddi hasar, nörolojik defisit varsa cerrahi gerekebilir. Karpal tünel sendromu cerrahisi, sinir üzerindeki baskıyı azaltmak için bilekte median siniri geçen bağın kesilerek sinirin rahatlatılmasını içerir. Ameliyatın başarısını hastanın yaşı, semptomların süresi, mevcut şeker hastalığı ve bilekte zayıflık yaşanıp yaşanmadığı etkiler.