Bel Fıtığı Tekrarlar Mı?

Daha önce yaşanan bel fıtığı ve ağrısı tedavi edilse bile tekrarlayabilir. Konservatif yöntemlerle tedavi edilen bel fıtığı ameliyata göre daha fazla oranlarda tekrarlama eğilimindedir. Ağrıyı gidermek, patlayan fıtığı tedavi etmek için diskektomi yani ameliyat olan hastalarda ise yaklaşık %90- 95 oranında ameliyat başarılıdır. Ancak yaklaşık % 5 -10 oranında bel fıtığı tekrar ederek başlangıçta ilk fıtıklaşmış diskin sebep olduğu yoğun ağrıya ve hareketsizliğe neden olabilir.

Fıtıklaşmış disk ciddi bir sağlık sorunudur. Tedavi edildikten sonra yukarıda belirttiğimiz gibi küçük ihtimalle de olsa tekrarlayabilir ya da başka bir bölgede farklı yeni bir fıtık oluşabilir. Her vakanın kendine özgü olduğunu akılda tutmak gerekir. Bazı kişilerde fıtık konservatif tedavilerle iyileşir. Yeniden bir soruna yol açmaz. Bazılarında ise fıtık sürekli artan azalan ağrılar ve ataklarla görülür. Ayrıca bazı kişilerde fıtığın sinire sürekli baskı uygulaması şiddetli ağrı ve sakatlığa neden olma riski taşıyabilir. Böyle durumlarda sinir hasarının önüne geçmek için acil cerrahi tedaviye karar verilir.

Bel fıtığı tekrarlama riskini arttıran faktörler nelerdir?

• Anatomik Nedenler: Omurga şekli, genetik yapı gibi kişinin elinde olmayan nedenlerle bazı hastaların anatomik yapısı tekrarlayan fıtık geliştirmeye daha yatkındır.
  • Yaşam Tarzı: Obezite, ağır yük kaldırma, sigara ve ameliyat sonrası iyileşme sürecinde yapılan yanlışlıklar fıtığın tekrarlama riskini arttırabilir.
  • Disk Dejenerasyonu: Yaşlanma ve dehidrasyon nedeniyle omurga zayıfladığında ameliyat daha az etkili olur. Başka bir bölgede yeni fıtık görülebilir.
  • Erkeklerde tekrarlayan bel fıtığı kadınlara göre daha sık görülmektedir.
  • Daha büyük fıtığı olanlarda tekrarlama riski daha yüksek olabilir.

Bel fıtığı tekrar etmemesi için neler yapılmalıdır?

• Ağır nesneleri kaldırmaktan veya yanlış biçimde kaldırmaktan kaçınmak gerekir. Yük kaldırmaktan kaçınamıyorsanız, kaldırırken daima vücudunuzu yükün ağırlığını bacaklarınız alacak şekilde konumlandırmalısınız.
  • Egzersiz yapın: Bel fıtığı ameliyatı sonrası iyileştikten sonra belinizi zorlayacak ağır sporlardan ya da hareketlerden uzak durmalısınız. Ancak yürüyüş yapmak, düzenli olarak bel kaslarınızı güçlendirecek egzersizler yapmak bel fıtığı tekrarlama riskini azaltacaktır.
  • Uzun süre otururken, ayakta dururken veya yürürken sırtınızı kamburlaştırmayın. Bu tür kötü duruş, disklerinize ek baskı uygular.
  • Yüksek topuklu ayakkabılar yerine düz ayakkabıları tercih edin: Yüksek topuklu ayakkabılar ağırlığınızı öne kaydırarak omurganızın doğal eğriliğini bozar. Bu durum belinize daha fazla baskı uygular.
  • Kilo verin ya da zayıf kalın: Uygun ağırlığın korunması omurilik disklerinin sıkışmasını azaltır ve yeniden bel fıtığına yakalanmanızı önlemeye yardımcı olur.
  • Sigara içmeyi bırakın: Yapılan çalışmalar bel fıtığı ameliyatı olan hastalar arasında sigara içenlerin ek spinal cerrahi ihtiyacının daha fazla olduğu sonucuna ulaşmıştır.

Dikkat etmenize rağmen fıtıklaşmış disk tekrar ortaya çıkabilir mi?

Maalesef kısace evet yanıtı verebiliriz. Bazen, özellikle yaşlanmanın getirdiği sorunlar nedeniyle disk güçsüz hale gelir. Üzerine binen normal yükü kaldıramaz. Her türlü tedbir alınsa bile disk yapısı bozulduğu için fıtık tekrar ortaya çıkabilir.

Bel fıtığı tekrar etmişse nasıl tedavi edilir?

Tekrarlayan bel fıtığı tedavisi için herkese uyan standart bir yaklaşım yoktur. Tedavi hastaya göre, soruna göre değişir. Ek diskektomi, lomber veya servikal füzyonlu diskektomi veya ağrının yeri ve nedenine bağlı olarak farklı bir teknik gerekebilir.