Bel Fıtığı Ameliyatı Ne Zaman Yapılmalıdır?

Yetişkinlerde omurga cerrahisinin en yaygın nedeni bel fıtığıdır. Bel fıtığında ameliyat belirtiler ortaya çıktıktan sonra altı hafta boyunca iyileşme göstermezse düşünülür. Ancak fıtık sinirlere ciddi oranda baskı uyguluyorsa, sinir geri döndürülemez şekilde hasar alabileceği için ameliyatın erken yapılması çok önemli olabilir. Ancak endişelenmemek gerekir. Bu durum bel fıtığı rahatsızlığı olan kişilerin küçük bir yüzdesini oluşturur. Böyle bir durumun varlığı halinde doktorunuz sizi bilgilendirecektir. Aşağıda bel fıtığı ameliyatı hakkında merak edilenleri yanıtlamaya çalıştık. Farklı sorularınız için iletişim bilgilerimizi kullanarak bize ulaşabilirsiniz.

Bel fıtığı ameliyatı hangi durumlarda yapılmalıdır?

Diskler omurga kemikleri (omurlar) arasında yer alan yuvarlak yastıklardır. Deyim yerindeyse amortisör gibi davranırlar. Kemiklerin birbirine sürtünmesini engelleyip eğilip hareket ederken esneklik sağlarlar. Disklerden biri fıtıklaştığında yakındaki sinirlere baskı uygulayarak sırt ve bel bölgesinde, bacaklarda ve kollarda ağrı, uyuşukluk ve zayıflığa neden olabilir. Bu durum bel fıtığı olarak adlandırılır. Bu şekilde fıtıklaşan disk genellikle dinlenme, ağrı kesiciler ve fizik tedavi ile rahatlar. Ancak bazen ağrılarda ameliyatsız tedavi yöntemleri uygulanmasına rağmen düzelme olmaz.  Bu hastalarımızda bel fıtığı ameliyatı tedavi seçeneği olarak düşünülebilir.

Bazı durumlarda ise fıtık sinirlere kalıcı hasar verecek şekilde baskı uygular. Hastada giderek kötüleşen bacak zayıflığı, uyuşma gibi ilerleyici nörolojik sorunlar görülmeye başlar. Bu kişilerde ameliyatı geciktirmek, sinirin etkilediği bölgelerde kalıcı sorunlara yol açabilir. Hekiminiz böyle bir durumunuz olduğunu söylemişse bir an önce ameliyat olmanız yararınızadır.

Yine bazı kişiler bel fıtığından dolayı ayakta durmak, yürümek gibi günlük işlevleri sürdürmekte güçlük çeker. Bağırsak ve mesane kontrolünde kayıp görülebilir. Yine bu hastalarımız için ameliyat uygun bir tedavi seçeneğidir.

Bel fıtığı ameliyatı

Cerrahi tedavi fıtıklaşan diskin sinirlere uyguladığı baskıyı kaldırmak için yapılır. Fıtığın derecesine, konumuna, hastanın yaşına göre farklılaşan ameliyat türleri mevcuttur. Ancak özel vakalar haricinde genellikle mikrodiskektomi ya da endoskopik diskektomi olarak bilinen prosedürle ameliyat gerçekleştirilmektedir.

Mikrodiskektomi: Daha önceleri diskektomi olarak isimlendirilen bu ameliyat mikro cerrahi yöntemlerin yaygınlaşmasıyla mikrodiskektomi olarak anılmaya başlanmıştır. Mikrodiskektomi sırasında cerrah sinirler üzerindeki baskıyı hafifletmek için hasarlı diski ya da genellikle diskin baskı yapan küçük bölümünü çıkartır. Bel fıtığı ameliyatı çok küçük bir kesiden yapılır. Cerrah hasarlı diski görmek ve çıkartmak için ucunda kamera bulunan ince bir tüpü açıklıktan içeri yerleştirir. Tüm cerrahi işlemler bu tüp içerisinden gerçekleştirilir. Bu sayede ameliyat nispeten küçük bir kesi ve minimal doku hasarı ile tamamlanır. Hasta aynı gün taburcu olabilir. Geleneksel yönteme göre ameliyat sonrası iyileşme süresi daha kısa, ağrı daha azdır.

Bel fıtığı cerrahisi yüksek başarı oranına sahiptir. Yapılan çalışmalarda mikrodiskektomi geçirenlerin yaklaşık yüzde %90'ı bel fıtğı rahatsızlığından tamamen kurtulmaktadır. İyi merkezlerde ve tecrübeli ellerde oran daha da yüksektir.

Bel fıtığı ameliyat riskleri

Mikrodiskektomi ve endoskopik mikrodiskektomi ameliyatları düşük riskli prosedürlerdir. Ancak tüm ameliyatların riskleri olduğu gibi bel fıtığı ameliyatının da riskleri vardır. Literatürde ameliyat olan hastaların yaklaşık yüzde 5-10'unda bel fıtığının tekrarladığı bildirilmektedir. Ameliyattan sonraki ilk üç ay tekrar riski diğer dönemlere göre daha fazladır. Bu nedenle ilk üç ay iyileşme sürecinde özellikle dikkatli olunmalı, doktorunuzun bu dönemde önerdiği şekilde hareket edilmelidir. (Bakınız bel fıtığı ameliyat sonrası iyileşme süreci)