Bel Kayması (spondilolistezis) Nedir?

Bel kayması, tıbbi adı ile spondilolistezis, bir omurun başka bir omur üzerine doğru kaymasıyla meydana gelen bir rahatsızlıktır. Omurga vücut ağırlığının büyük bölümünü taşır ve iletir. Bu sırada strese maruz kalır. Diğer bir ifadeyle omurga vücut ağırlığını taşırken aynı zamanda farklı yönlerde esner ya da hareket eder. Bazen bu durum omurda ve / veya destekleyici yapılarında aşırı baskıya neden olarak bel kaymasına yol açar. Özellikle genç sporcularda bel ağrısının yaygın bir nedenidir. Çoğu hasta konservatif tedavi ile veya bir süre dinlenerek iyileşir. Ancak kalıcı sırt ağrısı, diğer bir ifadeyle şiddetli omur kayması olan kişiler ağrılarını gidermek ve eski hareket kabiliyetlerini tekrar kazanmak için ameliyata ihtiyaç duyabilirler.

Bel kayması neden olur?

Birçok nedenden kaynaklanabilir. Genellikle 40 yaşın üzerinde omurga ve omurga çevresindeki dokuların dezenformasyonu sonucu oluşur. Sporcularda aşırı yüklemeye bağlı omurga yapısında meydana gelen kırık bel kaymasına neden olabilir. Travma sonrası oluşabilir. Son olarak gelişim bozukluğuna bağlı olarak doğuştan olabilir.

Belirtileri

En yaygın belirti bel ağrısıdır. Ağrı kalça veya uylukların arkasına doğru yayılabilir. Genellikle hareket ile kötüleşir. Şiddetli kayması olan hastaların bir veya iki bacağında karıncalanma, uyuşma veya güçsüzlük meydana gelebilir. Sırt kısmında gerginlik hissi, hareket güçlüğü, oturup kalkmada zorlanma, hareket sırasında kramp diğer belirtiler arasındadır. Bel kayması ile bel fıtığının belirtileri benzerdir. Ancak her ikisi birbirinden farklı rahatsızlıklardır. Tanı hekim muayenesi ile görüntüleme yöntemlerinden yararlanılarak konulur.

Tedavisi

Düşük dereceli bel kayması olan hastaların çoğu cerrahi olmayan tedavilerle iyileşirler. Cerrahi olmayan tedavilerin başında istirahat ve ilaç tedavisi gelir. Daha ileri durumlarda fizik tedavi, sırt desteği gibi tedaviler ağrıları azaltabilir. Yine radyofrekans ablasyon gibi spinal enjeksiyon tedavileri ağrının hemen giderilmesi, hastanın rahatlaması, günlük aktivitelerine dönmesi için etkili bir yöntemdir.

Kayma şiddetli veya yüksek dereceli ise, giderek kötüleşiyor veya cerrahi olmayan tedavilerle sırt ağrısı giderilemiyorsa ameliyat önerilir.

Spinal füzyon olarakta adlandırılan bel kayması ameliyatında etkilenen omurların tek ve sağlam bir kemiğe dönüşecek şekilde sabitlenmesi amaçlanır. İşlem sırasında cerrah önce omurları bel omurgasında yeniden hizalar. Omurgayı stabilize etmek için titanyum vida ve çubuklar kullanır. Omurgaya yerleştirilen vidalar birbirine bağlanarak kayan omurlar sabitlenir.