Beyin Pili Çalışma ve Sosyal İşlevi Nasıl Etkiler?

Erken yaşta parkinson hastalığına yakalanan hastalarda hastalık sosyal becerileri ve iş yaşamını oldukça kötü etkilemektedir. Bu durum parkinsonun harekete ilişkin semptomlarıyla ilgili olduğu kadar, hastalığın neden olduğu depresyon, uyku bozuklukları vb. diğer etkilerle de ilgilidir. Parkinson hastalığının temelde ilaç ve beyin pili olarak bilinen derin beyin stimülasyonu olmak üzere iki farklı tedavisi vardır. Genellikle beyin pili uygulaması tıbbi ilaç tedavisine düşük yanıt veren, yan etkiler nedeniyle ilaç kullanmakta zorlanan hastalarda uygulanmaktadır. Harekete ilişkin parkinson belirtilerinde uygun hastada oldukça etkili bir yöntemdir. Peki erken yaşta parkinson hastalığına yakalanan çalışma çağındaki hastalarda beyin pili çalışma ve sosyal işlev üzerinde nasıl bir etkiye sahiptir?

Beyin pili çalışma işlevini olumlu etkiliyor

İşte bu soruya yanıt bulmak için araştırmacılar çalışma çağındaki beyin pili ameliyatı olan ve sadece ilaç tedavisi olan benzer hasta gruplarını kategorize ederek iki yıl süreyle takip ettiler. Bu araştırmaya göre, derin beyin stimülasyonu olan Parkinson hastaları, tek başına ilaç tedavisi alan hastalara göre daha iyi sosyal ve mesleki işlevsellik gösterdi. (Araştırma linki)

Araştırmacılar bu nedenle derin beyin stimülasyonunun erken yaşta hastalığa yakalanan çalışma çağındaki parkinson popülasyonunda uygulanmasının teşvik edilebileceğini söylüyorlar.

Araştırmada ölçülen iki ana beceriden birisi olan sosyal işlevsellik bir bireyin çevresi ile etkileşime girme, iş yerinde, sosyal faaliyetlerde, arkadaşları ve ailesiyle ilişkilerdeki rolünü yerine getirme yeteneği olarak tanımlanmıştır. Çalışma işlevselliği ise kişinin bir mesleki amaca fiziksel ve psikolojik olarak verimli bir şekilde hizmet etme yeteneğini ifade etmektedir.

Araştırmacılar ortalama hastalık süresi 7,5 yıl, yaş ortalaması 52 olan toplam 251 hasta incelemiştir. Bu hastalardan 124'ü derin beyin stimülasyonu ve ilaç tedavisi, 127'si ise tek başına ilaç tedavisi almaktadır. Hastalar araştırmanın başında ve beş, 12 ve 24 ay sonra bazı ölçümlerle değerlendirilmiştir. Beyin pili çalışma ve sosyal işlevsellik skoru başlangıçtan 24 aya % 11 artmıştır. Aksine, tek başına ilaç tedavisi kullanan hastalarda bu skor % 3 azalmıştır. Araştırmacılar iki grup arasında ortalama 9,8 puanlık anlamlı bir fark bulmuştur.

Araştırma sınırlılıklar içerse de derin beyin stimülasyonu tedavisi olan parkinson hastalarının sosyal ve mesleki işlevsellikleri önemli bir oranda daha yüksek bulunmuştur. Bu sonuçlar erken yaşta parkinson hastalığına yakalanan hastalarımız için beyin pili tedavisi için teşvik edicidir.