Boyun Daralması - Servikal Dar Kanal

Servikal dar kanal halk arasında bilinen adıyla boyun daralması boyundaki omurilik kanalının daralmasıdır. Daralma spinal sinir kökü hücrelerini sıkıştırarak boyun bölgesinde, omuzlarda, kollarda ağrı, uyuşma, karıncalanma, halsizlik gibi yakınmalara neden olur. Ayrıca bağırsak ve mesane kontrolünü de etkileyebilir. Daralma omurilik sıkışmasına neden oluyorsa bu durum servikal myelopati olarak adlandırılır.

Boyun daralması neden olur?

Omurilik beyin tabanından kuyruk sokumuna kadar uzanan sinirler topluluğudur. Bu sinirler vücut fonksiyonlarını hissetmemizi, hareket etmemizi ve hareketleri kontrol etmemizi sağlar. Baş ve göğüs arasındaki yedi omur servikal omurgayı oluşturur.

Servikal spinal stenozun yaygın nedeni yaşlanmaya bağlı olarak boyundaki anatomik yapıları etkileyen servikal omurgadaki aşınma ve yıpranmadır. Bu nedenle rahatsızlık genellikle 50'li ve 60'lı yaşlardaki yetişkinleri etkiler. Yaralanma veya travma da daralmaya neden olabilir veya katkıda bulunabilir. Servikal omurgada yer alan diskler elastikiyetini kaybedebilir, disk şekli değişebilir, diskler incelebilir, düzleşebilir, şişkinlik veya fıtık yapabilir. Bu değişiklikler iki omur arasındaki boşluk miktarını etkileyebilir ve potansiyel olarak sinir geçiş yollarını daraltarak sinir sıkışmasına neden olabilir.

Nadir de olsa kemiklerin oluşma şekli nedeniyle omurga kanalı doğumdan itibaren yapısal olarak dar olabilir.

Servikal dar kanal belirtileri nelerdir?

50 yaşından büyük pek çok kişide omurga kanalında bir miktar daralma vardır. Ancak genellikle omurilik veya sinirleri sıkıştırmadığı için semptomlara neden olmaz. Travma kaynaklı değilse belirtiler uzun bir süre içinde kademeli olarak gelişir:

• Boyun, omuz, kollar, eller veya bacaklarda sertlik, ağrı, uyuşma veya halsizlik hissi.
  • Yürürken takılma, düşme gibi denge ve koordinasyon sorunları.
  • Bağırsak veya mesane kontrolü kaybı.

Teşhis

Fiziksel muayene ile teşhis konulur. Semptomların nedeni olarak multipl skleroz (MS) ve vitamin B12 eksikliği gibi diğer rahatsızlıkları dışlamak için görüntüleme ve kan tahlillerinden yararlanılır.

Nasıl tedavi edilir?

Omurga daralması olan çoğu hastada ameliyat ihtiyacı yoktur. Cerrahi olmayan tedaviler ağrıyı etkili bir şekilde azaltır. İlaç tedavisi, fizik tedavi ve spinal enjeksiyonlarla (radyofrekans ablasyon vb.) ağrı tedavisi uygulanabilir.

Ameliyat dışı tedaviler etkisiz kalırsa, semptomlar giderek kötüleşirse veya akut disk herniasyonu, kırık veya şiddetli nörolojik defisit gibi durumlarda doğrudan cerrahi tedavi düşünülür. Çünkü boyun daralması kollar, eller, bacaklar ve göğüste kalıcı güç ve his kaybı, mesane kontrol sorunları dahil olmak üzere sinir sisteminde ciddi sorunlara neden olabilir.

Servikal Spinal Stenozun Cerrahi Tedavisi

Cerrahinin amacı omurilik ve sinirler üzerindeki baskıyı azaltmaktır. Yapılan işleme dekomprasyon denir. Ameliyat boynun önünden veya arkasından yapılabilir. Sinir köklerine baskı yapan bazı disk, kemik ve / veya dokunun çıkarılmasını içerir. Omurlar, omurgaya stabilite sağlamak için sıklıkla cerrahi olarak kaynaştırılır.

Omurga cerrahisindeki gelişmeler, minimal invaziv teknikler kullanarak ve bazen ayakta tedavi bazında bazı prosedürleri gerçekleştirmeyi mümkün kılmıştır. Minimal invaziv omurga cerrahisi, daha küçük kesiler ve daha hızlı iyileşmeyi kapsayan birçok fayda sağlar.