Hidrosefali Nedir?

Hidrosefali, beyinde anormal sıvı birikmesidir. Bu fazla sıvı, kafa içi basıncı arttırarak beyin dokularına baskı uygular. Beyinde her gün beyin omurilik sıvısı adı verilen beyni koruyan ve temizleyen berrak, renksiz bir sıvı üretilerek işlevini yerine getirdikten sonra aynı miktarda emilir.  Bu sıvı beyindeki vetriküller aracılığı ile dolaşarak beyni ve omuriliği koruyarak temizler. Sıvının üretilmesi ve emilmesi her gün devam eder. Bu yapı bozulduğunda ya da sıvı yeteri kadar emilemediğinde beyinde fazla sıvı birikerek beynin düzgün çalışmasını engelleyebilir. Kalıcı beyin hasarına ya da ölüme neden olabilir.

Hidrosefali her yaşta görülebilmekle birlikte genellikle 60 yaşın üzerindeki yetişkinlerde ve bebeklerde görülür. Bebeklerde ve çocuklarda kafatasının genişlemesine ve normalden daha büyük görünmesine neden olur.

Hidrosefali neden kaynaklanır?

Beyin omurilik sıvısı aşağıdaki hallerde artabilir:

• Beyin omurilik sıvısının normal şekilde akışını önleyen bir tıkanıklık meydana gelebilir.
  • Kan damarlarının emme kabiliyetinde azalma olabilir.
  • Beyin emilenden daha fazla miktarda sıvı üretebilir.

Altta yatan nedenler

Genetik bir anormallik, kızamıkçık gibi hamilelik sırasında yaşanan bazı enfeksiyon hastalıkları nedeniyle doğumdan önce oluşabilir. Bebeklerde menenjit gibi merkezi sinir sistemi enfeksiyonları, beyin kanaması, kafa travması, merkezi sinir sistemi tümörleri hidrosefali gelişimini tetikleyebilir. Yetişkinlerde genellikle omurilik sıvısının akmasını engelleyen koşullardan ya da subaraknoid kanamadan kaynaklanır. Ancak bazı durumlarda bilinen bir neden olmayabilir.

Belirtileri

Bebeklerde hidrosefalinin yaygın belirtisi baş boyutunda hızlı artıştır. Yetişkinlerde başta büyüme görülmez. Hidrosefalinin diğer belirtileri kusma, uyku hali, nöbetler, güçsüzlük, büyüme hızında azalma, şiddetli baş ağrısı, görme bozuklukları, düşünme ve muhakeme becerisinde kademeli azalma, yürüme güçlüğüdür.

Tedavisi

Hidrosefali çeşitli şekillerde tedavi edilebilir. Tümör, beyin kanaması vb. bir nedenden kaynaklanıyorsa tıkanıklığa neden olan rahatsızlık tedavi edildiğinde ortadan kalkacaktır. Tedavide esas olan fazla olan sıvının bir şekilde boşaltılmasını sağlamaktır. Bu amaçla genellikle şant (deri altına yerleştirilen esnek bir tüp) adı verilen cihaz kafa derisi altına implante edilerek tedavi uygulanır. Şantın görevi fazla sıvıyı beyin içindeki ventrikülden periton boşluğu gibi başka bir vücut alanına boşaltmaktır. Drenaj bölgesine doktorunuz karar verecektir. Şant hastanın yaşamı boyunca yerinde kalır.

Diğer bir tedavi seçeneği endoskopik üçüncü ventrikülostomi adı verilen alternatif bir ameliyattır. Bu prosedürde cerrah ventrikülleri bularak beyin omurilik sıvısının akabileceği yeni bir yol oluşturmak için fiber optik küçük bir kamera kullanır. Kulakçıkta bir delik açarak sıvının akmasını sağlar.

Hidrosefali tedavisi için birden fazla ameliyat gerekebilir. (Hidrosefali, küçük çocuklarda beyin ameliyatının en yaygın nedenidir.) Tedavi riskler barındırsa da iyileşen birçok hasta sonrasında normal bir yaşam sürmektedir.