Kafa Tabanı Tümörü Belirtileri Nelerdir?

Kafa tabanı tümörü kafatası kemiklerinin yakınında veya onları kapsayan, beynin tabanında, gözlerin, burnun ve kulakların arkasında büyüyen tümörlerdir. Büyüme hızlarına, konumlarına göre birçok farklı tipi mevcuttur ve farklı isimlerle anılırlar. Tipik olarak kafatası veya burun/sinüslerin içinde büyürler. İyi huylu veya kötü huylu (kanserli) olabilirler. Kafa tabanı tümörü her yaştan insanı etkileyebilir. Kafa tabanı tümörlerinin belirtileri tümörün derecesine ve konumuna göre değişiklik gösterir. Belirtiler genellikle yavaş yavaş, kademeli olarak artar.

Belirtileri nelerdir?

Kafa tabanından birçok önemli sinir ve kan damarı geçer. Bu nedenle kafatası tabanında gelişen tümörler birçok farklı semptoma neden olabilir. Kafatası tabanı tümörleri çalışma hayatını, günlük yaşamı önemli ölçüde etkileyebilir. Kafa tabanı tümörlerinin en yaygın belirtileri şunlardır:

• İşitme ve duymada sorunlar, değişiklikler
  • Çift görme
  • Vızıltı gibi sesler işitmek
  • Kısmi veya tam işitme kaybı
  • Yutma güçlüğü veya ses değişiklikleri
  • Bilişsel veya kişilik değişiklikleri
  • Yüz felci veya yüzde uyuşma (karıncalanma veya his kaybı)
  • Kafa tabanı tümörleri türlerine göre daha farklı, özelleşen belirtilere neden olabilir.

Kafa tabanı tümörü türleri ve belirtileri:

Kafa tabanı tümörlerinin türleri şunlardır:

Glomus: Glomus yavaş büyüyen, kafa tabanının etrafındaki kemiği sararak genişleyen, kulak tümörü olarak da bilinen tümör türüdür. Genişledikçe bu tümörler kafa tabanının etrafındaki yapıları veya sinirleri işgal ederler. Yukarıda bahsedilen semptomların yanı sıra özellikle ses sorunlarına, yutma problemlerine, fasiyal sinir hasarına, işitme kaybına, dengesizliğe neden olabilirler.

Meningiomlar: Meningiom kafa tabanı tümörleri beyin zarında büyürler. Tipik olarak iyi huyludurlar ancak bazen kötü huylu da olabilirler. Hızla büyüyerek yayılabilirler.

Schwannoma: Sinir sisteminde oluşan nadir bir tümör türüdür. Schwann hücreleri adı verilen hücrelerden büyür. Schwann hücreleri sinir sisteminin hücrelerini korur ve destekler. Genellikle iyi huyludur, kanserli değildir. Ancak nadir durumlarda kansere dönüşebilir. Etkilediği sinirlere bağlı olarak yüz felci, dengesizlik veya işitme kaybı, ses veya yutma sorunları gibi farklı semptomlara neden olabilir.

Kordomalar: Kordomalar en sık 20 ila 40 yaş arasındaki erkeklerde bulunur. Embriyonik hücrelerden büyürler. Büyürken diğer yapıları sıkıştırıp ittikleri için tahrip edicidirler. Kordomaların tedavisi, orta hatta oluştuğu için genellikle diğer kafa tabanı tümörlerinden daha zordur.

Kondrosarkomlar: Kondrosarkom nadir görülen bir kafa tabanı tümörü türüdür. Kafatasını ve beynin kemik yapılarını tahrip edebilir. Hızlı ve saldırgan bir yapıya sahiptir.

Kafa tabanı tümörü tedavisi

Kafatası tabanı tümörleri, beynin derinliklerinde bulundukları için tedavisi zorludur. Tedavinin şekli bireyden bireye büyük ölçüde değişiklik gösterir. Tümörün boyutu, konumu, tipi, hastanın yaşı ve sağlık durumu uygulanacak tedaviyi belirler. Tedavi diğer bölgelerde görülen tümörlere benzer şekilde gözlem, radyasyon, kemoterapi ve ameliyatı içerebilir.

Tedavi tipik olarak mümkün olduğunda ameliyat ve ardından radyasyon tedavisini içerir. Hastanın tümörü iyi huyluysa ve kafa tabanının beyin cerrahlarının güvenle tamamen çıkarabileceği bir kısmındaysa, gereken tek tedavi genellikle cerrahidir.

Konvansiyonel cerrahi ile ulaşılamayan birçok kafa tabanı tümörü günümüzde yeni cerrahi yaklaşımlarla daha güvenli ve konforlu bir şekilde tedavi edilebilmektedir.  Birçok vakada kafa tabanı tümörü minimal invaziv endoskopik cerrahi ile kafatası açılmadan çıkartılabilmektedir. Bu tedavi beyin cerrahları ile KBB uzmanlarının birlikte çalışmasını gerektirmektedir.