Ulnar Sinir Sıkışması - Kubital Tünel Sendromu

Kubital tünel sendromu toplumda en sık görülen sinir sıkışma türlerinin ikincisidir. Dirseğin iç kısmındaki kubital tünelden (kas, bağ ve kemik tüneli) geçen ulnar sinir iltihaplandığında, şiştiğinde veya yaralandığında ortaya çıkar. Ulnar sinir boyundan başlayarak parmaklara kadar uzanır.  Hastalar için önemli derecede ağrı nedenidir. İlerlemiş vakalarda elde fonksiyon kaybına neden olabilir. Ulnar sinir sıkışması sonucu oluşan ağrı dirsekteki kemiğe vurulduğunda hissedilen ağrıya çok benzeyen bir ağrıdır. Rahatsızlık ilk belirti gösterdiğinde sıklıkla yanlış teşhis edilmektedir. Teşhis edildiğinde sinir sıkışması hem konservatif hem de operatif yollarla tedavi edilebilir.

Ulnar sinir sıkışması neden olur?

Ulnar sinirin dirsekte sıkışması sonucu oluşan kubital tünel sendromu dirseklerin çok sık bükülmesi, dirseğe fazla yaslanma veya bölgeye hasar veren travma sonucu ortaya çıkabilir. İşi uzun süreli dirsek fleksiyonu gerektiren hastalarda (telefon tutmak gibi) daha yaygındır. Artrit, diyabet, daha önce yaşanan dirsek kırıkları veya çıkıkları da kubital tünel sendromuna neden olabilir. Çoğu durumda ise nedeni bilinmemektedir.

Kubital tünel sendromu belirtileri nelerdir?

Ulnar sinir sıkışması sonucu ağrı, his kaybı, karıncalanma ve güçsüzlük görülebilir. Karıncalanma genellikle yüzük parmağı ve küçük parmakta hissedilmeye başlar. Semptomlar genellikle telefon tutarken veya uyurken yani dirsek uzun süre büküldüğünde hissedilir. El ağrısı, etkilenen kol ve eldeki kas güçsüzlüğü nedeniyle zayıf kavrama ve sakarlık görülebilir.

Tedavisi

Ulnar sinir sıkışması için ilk tedavi semptomlara neden olan eylemlerden kaçınmaktır. Dirseğin etrafına gevşek bir şekilde yastık veya havlu sarmak veya dirseğin bükülmesini önlemek için geceleri atel takmak yardımcı olabilir. Ayrıca dirsek üzerine yaslanmaktan kaçınmak gerekir.

Cerrahi olmayan tedavilerin uygulanmasına rağmen sinir üzerine uygulanan baskı hafiflememişse, hastanın yakınmaları devam ediyorsa ya da sıkışma şiddetliyse ameliyat gerekebilir. Ameliyat sinirin serbest bırakılmasını, sinirin dirseğin önüne doğru hareket ettirilmesini ve/veya ulnar sinirin sıkışmasına neden olan kemiğin veya dokunun bir kısmının çıkartılmasını içerebilir.

Kubital tünel sendromunda ameliyattan sonra iyileşme süresi değişkendir. Uyuşma ve karıncalanma hızlı veya yavaş bir şekilde düzelebilir. Ameliyat genellikle başarılıdır. Hastaların çok büyük bölümünde semptomlar tamamen kaybolur. Ancak şiddetli vakalarda, ameliyat öncesi sinire uygulanan baskı yıkıcı hasara neden olabilir. Bu vakalarda ameliyattan sonra belirtiler tamamen kaybolmayabilir.