Vertebroplasti nedir?

Vertebroplasti, omurganın düşme travma gibi nedenlerle oluşan çökme kırıklarında ağrı kontrolü ve hareket kabiliyetinim yeniden sağlanması için omurun içine sement enjeksiyonu içeren bir işlemdir. Genel anesteziye ihtiyaç duyulmaması, hastanede kalış süresinin kısalığı yanı sıra hızlı bir şekilde günlük hayata dönme olanağı sağlaması nedeni ile uygun hastalarda etkin bir tedavi yöntemidir.

Aşağıdaki durumlarda vertebroplasti önerilir:

• Omurgadaki kırığı ya da sırt ağrınızı tedavi etmede geleneksel yöntemler başarısız olursa,
  • Ağrılarınız çok şiddetli ve uzun süreliyse,
  • Kırık omur; derin ven trombozu, osteoporozun (kemik erimesi) hızlanması, solunum problemleri, myeloma (plazma hücrelerinin kanseri), omurga anjioması, boyda azalma ile birlikte yaşanılan sosyal ve duygusal sorunlara neden oluyorsa

Vertebroplasti genelikle iyi tolere edilir. İşlem sonrası yüzde 1-3 arasında komplikasyon görülebilir. Her tedavide olduğu gibi riskler ve faydalar kırığın derecesi, hastanın kemik yapısı, yaşı vb. nedenlerle hastadan hastaya farklılık gösterir. Bu nedenle işlem öncesi tedavideki risklerle ilgili doktorunuzla görüşmelisiniz.

Vertebroplasti Nasıl Uygulanır?

İşlemden önce:

Doktorunuz röntgeninizle birlikte tıbbi öykünüzü dinler. Omurla ilgili ağrınızın kesin yerini ve doğasını belirlemek için fiziksel bir muayene yapar. Muayane sırasında Manyetik Rezonans Görüntüleme (MRI) veya Bilgisayarlı Tomografi Taraması (CT veya CAT taraması) verilerinden de yararlanılabilir. İşlemi gerçekleştirecek doktorunuza aldığınız ilaçlar hakkında mutlaka bilgi verin. Kanama bozukluğu öykünüz varsa veya herhangi bir kan inceltici ilaç (aspirin vb.) doktorunuzla mutlaka paylaşın.

İşlem sırasında:

İşlem lokal anestezi altında gerçekleştirilir. Önce hastaya sedasyon uygulanır. Hasta sırtı yukarıya bakacak şekilde uzanır. İğneyi kırık omurlara yönlendirmek için işlem sırasında görüntüleme yöntemlerinden (skopi) yararlanılır. Küçük bir kesiden vertobroplasti iğnesi omurgadaki kırık kemiğe yönlendirilir. İğne içerisinden yavaş bir şekilde sıvı dolgu maddesi enjekte edilir. Çimentonun omurlara nasıl girdiğine bağlı olarak, doktorunuz tamamen doldurmak için ikinci bir enjeksiyon uygulayabilir.

İşlemden sonra:

Sement (dolgu maddesi) sertleşirken 1 saat kadar hasta sırtüstü hareketsiz bir şekilde yatar. Muhtemelen 1 ila 2 saat daha hasta komplikasyona karşı gözlem altında kalır. İşlemden sonra 72 saate kadar hastanın operasyondan kaynaklanan ağrısı olabilir. Doktorunuz ağrınızı değerlendirecek ve olası komplikasyonları kontrol edecektir.