Ameliyatsız Boyun Fıtığı Tedavisi

Boyun fıtığı kola vuran boyun ağrısının yaygın nedenidir. Boyun bölgesindeki disklerden birisi kaydığında ve omurilikte yer alan sinirlere baskı uygulamaya başladığında ağrıya, uyuşmaya, karıncalanma hissine ve zayıflığa neden olur. Ağrı başladığında hekime başvurarak tedavi olmak son derece önemlidir. Çünkü alınacak tedbirler ve konservatif tedavilerle boyun fıtığından kurtulmak mümkündür. Çok ilerlemiş, geç kalınmış vakalarda ise fıtığın sinire uyguladığı baskı felce neden olabileceği için ameliyat tek ve acil tedavi seçeneği olabilir. Bu vakalar haricinde konservatif tedaviler, epidural enjeksiyonlar, ozon tedavisi gibi yöntemlerle ameliyatsız boyun fıtığı tedavisi ile hasta boyun fıtığından kurtulabilir.

Boyun fıtığı nedenleri ve belirtileri nelerdir?

Ameliyatsız boyun fıtığı tedavisi ile iyileştirilebilen bel ve boyun fıtığı hastalıklarına yol açan nedenler arasında yaşa bağlı omurga kireçlenmeleri, travmalar (kaza, ani ileri ve geri boyun hareketleri) veya hareketsiz yaşam bulunur. Boyun fıtığı boyun ağrısına, ense ağrısına, boyun bölgesinde ağrılı kas spazmlarına, hareket kısıtlılığına, kulak çınlamasına veya omuz ve kol ağrılarına neden olabilir. Hastalığın ilerlemesi durumunda ellerde ve kollarda uyuşma, kas gücü ve refleks kayıpları görülebilir. İlerlemiş vakalarda ilerleyici kas gücü kaybı nedeniyle kişiler ellerinden herhangi bir nesneyi nedensiz düşürebilirler.

Boyun fıtığı nasıl teşhis edilir?

Ameliyatsız boyun fıtığı tedavisine tabi tutulacak hastaya tıbbi öyküsünün alınmasının ardından ayrıntılı klinik muayene yapılır. Fiziksel muayene ve hastalık öyküsüyle fıtık seviyesi tahmin edilebilir. Ancak boyun fıtığı teşhisi için standart boyun MRI'ıdır. Boyun fıtığının yerini, evresini ortaya koyar. Boyun fıtığı, MRI’da minimal görünebilir ancak yine de büyük acıya neden olabilir. Bu nedenle doktorunuz tedaviye başlamadan önce muayene bulgularınızla görüntüleme testlerini dikkatlice inceleyerek kesin teşhisi koyacaktır.

Ameliyatsız boyun fıtığı tedavisi nasıl yapılır?

Boyun fıtığında diskin omuriliğe baskı yapması veya artan güçsüzlük gibi acil bir durum olmadıkça ameliyat ilk seçenek değildir. İyileşme genellikle konservatif (cerrahi olmayan) tedavilerle birkaç hafta ila aylar arasında gerçekleşir. Konservatif tedaviler disk ve hasarlı sinirlerin etrafındaki iltihabı ve ağrıyı azaltmaya çalışır. Ameliyatsız boyun fıtığı tedavisi spinal enjeksiyonları, ilaçları, fizik tedaviyi ve diğer benzer konservatif minimal invaziv seçenekleri içerir.

Enjeksiyon Tedavileri

Epidural Steroid Enjeksiyonu:  Bu tedavide epidural boşluğa (disklerin yanındaki boşluk) bir anti-inflamatuar steroid enjekte edilir. Epidural steroid enjeksiyonu boyun fıtığı ağrısını çeşitli derecelerde tedavi edebilir. Etkilenen sinir köklerinin etrafındaki ve disklerin arkasındaki iltihabı azaltmayı amaçlar.

İlaç Tedavisi

Disk fıtığı için anti-inflamatuar, steroidler, kas gevşeticiler, anti-depresanlar, antikonvülsanlar, sınırlı süre için opioidler reçete edilebilir. İlaçlar doktor kontrolünde kullanılmalıdır.

Fizik tedavi ve diğer konservatif tedavi seçenekleri

Fizik tedavi: Boyun kaslarınızı güçlendirmek, omurlara binen yükü azaltmak ve fıtıklaşmış diskin ağrısını en aza indirmek için planlanan egzersizlerin düzenli olarak uygulanmasını içerir.

Boyunluk veya korse kullanımı:

Servikal omurga için rahatlama sağlayabilir.

Ozon tedavisi:

Özellikle hafif veya orta şiddette sırt ve bel ağrısı olan hastalarda, önemli radyolojik bozuklukların olduğu ve ağrının vertebral seviyedeki inflamatuar değişikliklerden ve bu sürece bağlı kas kasılmalarından kaynaklandığı hastalarda faydalıdır. Enjeksiyonla ozonun ağrılı bölgeye enjekte edilmesini içerir. Düzenli aralıklarla seanslar halinde uygulanabilir.

Raydofrekans ablasyon (radyofrekans nörotomi):

Ağrıya neden olan nöral yapılar belirlendikten sonra radyo dalgalarının ürettiği ısı kullanılarak yapılan mikro invaziv bir yöntemdir. Tespit edilen ağrıya neden olan bölgenin yakınında cildinize sokulan iğneler radyo dalgalarını hedeflenen sinirlere iletir. İğnelerin doğru yerleştirildiğinden emin olmak için görüntüleme yöntemleri kullanılır.

Sonuç

Erken aşamada doğru tedavi ile boyun fıtığı ameliyatsız tedavi edilebilir. Yukarıda saydığımız yöntemlerden hangisinin uygulanacağı ağrınızın ve fıtığınız derecesine bağlıdır. İlerlemiş vakalarda fıtık kalıcı sorunlara yol açabileceği için ameliyat tek seçenek olabilir. Günümüzde mikro cerrahi uygulamalarıyla kapalı boyun fıtığı ameliyatı sonrası hastanede kalış ve iyileşme süresi oldukça kısalmıştır. Ayrıca mikro cerrahi boyun fıtığı ameliyatlarında başarı oranı çok yüksektir.