Boyun Düzleşmesi Nedir?

Boyun yandan bakıldığında derecesi kişiden kişiye değişebilen hafif eğriliğe sahiptir. Bu dışbükey eğrilik diğer adıyla lordoz, boyun bölgesindeki omurlarımızın doğal şeklidir. Bu doğal eğrilik travma, uzun süre devam eden yanlış duruş pozisyonu veya başka bir nedenle kaybolabilir, değişebilir. Boyun düzleşmesi olarak adlandırılan bu durum diğer boyun rahatsızlıkları kadar olmasa da sağlığımızı ve yaşam kalitemizi olumsuz etkiler.

Omurgamız neden eğridir?

Omurgada dört farklı eğrilik bulunur. Yandan bakıldığında genellikle kifotik eğri olarak isimlendirilen iki eğri geriye doğru uzanır. Diğer iki eğri ise ileriye doğru uzanır, lordoz olarak adlandırılır. Kifotik eğrilerimiz doğuştan var olan eğrilerimizdir. Lordotik eğrilerimiz ise başımızı kaldırma ve yürümeyi öğrenme yeteneği kazandıkça şekillenir. Omurgamızdaki bu doğal eğrilikler omurgayı dengelemeye yardımcı olur. Omurga üzerine binen yükü ileri ve geriye doğru dağıtarak omurga üzerindeki stresi azaltır.

Boyun düzleşmesi belirtileri

Bazen boyundaki eğriliğin kaybı çok ileri seviyelere ulaşıp ters boyun eğrisi olarak adlandırılan durum oluşabilir. Şunu belirtmek gerekir ki boyun düzleşmesinin tek özelliği azalan eğrilik değildir. Kafatası ile boynun ilk kemiği arasındaki eklemde artmış ileri bükülme de meydana gelebilir.

Servikal eğrinin kaybı, boyun bölgesindeki kasları daha az esnek hale getirir. Kaslar aşırı derecede gerilebilir. Belirtiler arasında boyun bölgesinde sertlik, boyun hareket aralığında azalma, baş ağrısı, boyun ve ekstremitlerede ağrı, koordinasyon sorunları, başa ve omza vuran ağrı, omurga deformitisi bulunur.

Tedavisi

Boyun düzleşmesi omuriliğe baskı yapmadıkça fizik tedavi, boyunluk ve hafif ağrı kesici ilaçlarla tedavi edilir. Duruş pozisyonunuz, alışkanlıklarınız değiştirilmeye çalışılır. Omuz kaslarınız güçlendirilir. Fıtık oluşup omuriliğe ve sinirlere baskı meydana gelirse hareket kaybı yaşamamak için cerrahi müdahale gerekebilir. Bu durumun haricinde boyun düzleşmesinin tedavisi cerrahi değildir.

Evimizde boyun düzleşmesinden kaynaklanan ağrıyı azaltmak için nelere yapabiliriz?

Dinlenme: özellikle durumunuz tekrarlayan hareketlerden veya mesleki koşullardan kaynaklanıyorsa dinlenmek ağrıyı hafifletmeye ve iyileşmeyi desteklemeye yardımcı olacaktır. Boynunuzu ağırlaştıran aktivitelerden kaçınmalısınız. Hareketi sınırlamak için gerekirse doktorunuz boyunluk önerecektir.

Doğru duruş: Özel boyun yastığı uyurken boynunuzu doğru şekilde konumlandırmanıza yardımcı olabilir. Doktorunuz boynunuzdan yayılan kol ağrısını hafifletmeye yardımcı olmak için belirli pozisyonları kullanmanızı önerebilir.

Isı uygulayın: Isıtma yastığı, sıcak banyo veya duş, kaplıca tedavisi boyun ve ağrıya neden olan kaslarınızın gevşemesine yardımcı olur. Isı tedavisi tek seferde 15 ila 20 dakika arasında uygulandığında en iyi sonucu verir.

Çalışma ortamınızı ayarlayın: Çalışma ortamınızda boynunuzu doğru şekilde konumlandırmalısınız. Özellikle bilgisayar başında uzun saatler kalıyorsanız belirli aralıklarla boyun egzersizi yapmalısınız. Ayrıca sırtınıza ve boynunuza destek veren ergonomik sandalyeler kullanmak uzun dönemde fayda sağlayacaktır. Masanızın yüksekliğini, bilgisayar ekranınızın konumunu boynunuz doğru pozisyonu alacak şekilde dizayn etmelisiniz.