Araknoid Kistler

Araknoid kistler, beyin veya omuriliği çevreleyen üç zardan biri olan araknoid zar arasında yer alan beyin omurilik sıvısı (BOS) ile dolu keselerdir. Araknoid kist en yaygın beyin kisti türüdür. Genellikle doğuştandır. Gebelik sırasında beyin ve omurilğin anormal gelişiminden kaynaklanır. Nadir de olsa kafa yaralanmaları, menenjit ve tümör de oluşumuna neden olabilir.

Araknoid kistler hangi sorunlara yol açar?

Doğumsal anakroid kistte semptomlar genellikle bir yaşından önce ancak 20 yaşına kadar ortaya çıkabilir. Kistin yeri ve boyutu, semptomlarını belirler. Genel semptomları arasında baş ağrısı, mide bulantısı, kusma, nöbet, işitme ve görme bozuklukları, baş dönmesi, denge sorunları bulunur. Kist beyinde kafa içi basıncın artmasına neden olabilir. Gelişimsel gecikmeler, hareketleri kontrol edememe, bilişsel bozukluk, belirli bir bölgede felç gibi nörolojik belirtiler görülebilir. Omurilik çevresinde ortaya çıkan araknoid kistler ise sinir köklerini sıkıştırarak ilerleyici sırt, bacak, kol ağrısı, karıncalanma, güçsüzlük ve uyuşma gibi semptomlara neden olabilir. Bazı vakalarda ise herhangi bir semptom görülmeyebilir.

Teşhis

Teşhis görüntüleme yöntemleri yardımıyla konulur. BT veya MRI görüntüleme yöntemlerinden yararlanılarak araknoid kistin yeri ve özellikleri belirlenir.  Bu sayede çocuğunuz için en uygun tedavi seçilebilir.

Tedavisi

Tedavi ihtiyacı, çoğunlukla kistin yeri ve boyutuna ve ayrıca semptomların mevcut olup olmamasına bağlıdır. Bazı durumlarda, araknoid kistler marfan sendromu gibi nadir görülen diğer ilişkili rahatsızlığın parçası olabilir. Böyle durumlarda tedavi bütüncül düşünülmelidir. Tesadüfen bulunan, herhangi bir semptoma yol açmayan Tip 1 araknoid kistin tedavi edilmesine gerek yoktur. Ancak düzenli periyotlarla büyüyüp büyümediği, gelişimi takip edilmelidir.

Araknoid kist tedavisinin temel amacı kistteki sıvıyı boşaltmak ve basıncı azaltmaktır. Tedavi edilmesi gereken anakroid kistler günümüzde özel teknik ve araçlarla minimal invaziv cerrahi ile çakartılmakta veya kist açılarak beyin omurilik sıvısına akması sağlanmaktadır. Tedaviden sonra nadiren kist tekrar sıvı ile dolabilir ve tekrar tedavi edilmesi gerekebilir.

Şant uygulaması araknoid kistin tedavisi için diğer bir cerrahi seçenektir. Bu işlemde kiste bir tüp yerleştirir. Böylece kist içerisindeki sıvının vücutta başka bir bölgede emilimi sağlanarak kafa içi basınç azaltılır ve kistin içerisindeki sıvı boşaltılarak beyne zarar vermesinin önüne geçilir.