Baş Ağrınızın Nedeni Oksipital Nevralji Olabilir

Oksipital nevralji omurganın tepesinden saç derisine doğru uzanan oksipital sinirlerin sıkışması veya tahriş olmasıyla ortaya çıkan bir rahatsızlıktır. Boyundaki (örneğin artrit nedeniyle) sinir kökünün sıkışmasının bir sonucu olarak veya önceden kafa derisine, kafatasına alınan darbeler nedeniyle ortaya çıkabilir. Bazen başın arka bölgesindeki gergin kaslar sinirleri sıkıştırarak oksipital nevraljiye sebep olabilir. Bu nedenle migren gibi baş ağrısı rahatsızlığı olan kişilerde daha sık görülür.

Belirtileri

Oksipital nevralji şiddetli baş ağrısına neden olur. Ağrı genellikle üst boyunda veya başın arkasında başlayarak gözlerin arkasına ve kafa derisine doğru yayılır. Mevcut bir baş ağrısı olsun ya da olmasın genellikle ani ağrı artışları, patlamaları ile karakterizedir. Neden olduğu baş ağrısı keskin, yoğun, delici, bıçak saplar gibi, bir göze doğru ileri fırlıyor (yayılıyor) şeklinde tarif edilir. Bazı hastalarda kafa derisi en hafif dokunuşa bile aşırı derecede hassasiyet gösterir. Bu hastalarda saçı yıkamak veya başını yastığa koymak neredeyse imkansızdır. Diğer hastalarda etkilenen bölgede uyuşma yaşanabilir. Sinirlerin kafa derisine ulaştığı arka bölgede aşırı hassasiyet görülebilir.

Oksipital nevralji ne kadar yaygındır?

İzole oksipital nevralji nadirdir. Bununla birlikte diğer birçok baş ağrısı türü - özellikle migrenler – sık sık başın belirli bir tarafını tutabilir. İlgili taraftaki büyük oksipital siniri alevlendirerek gerçek tanı konusunda kafa karışıklığına neden olabilir. Bu hastalara genellikle oksipital nevraljiden ziyade büyük oksipital siniri içeren migren teşhisi konur. Bu hastalarda oksipital sinir bloğu tedavisi uygulanarak 4-6 ay arasında süren rahatlama sağlanabilir. Bu tedavide ilgili sinire lokal anestezik enjekte edilmesini içerir. Bu sayede sinirin beyne ağrı sinyali iletmesi geçici olarak engellenir.

Oksipital Nevralji Tedavisi

Farklı tedavi seçenekleri mevcuttur. İlk olarak etkilenen bölgeye sıcak kompres uygulamayı ve ilaç alımını içeren evde tedavi denenebilir. Ayrıca gergin kasların neden olduğu sıkışmış sinirlerin tedavisine yardımcı olabilecek fizik tedavi, kas gevşeticiler ve masaj önerilebilir.

Konservatif yöntemler işe yaramazsa oksipital bölgeye lokal anestezik enjekte edilebilir. Bu anında rahatlama sağlar ve etkisi 12 haftaya kadar sürebilir. Diğer bir tedavi seçeneği nedene bağlı olarak sinirler üzerindeki baskıyı azaltabilecek cerrahi uygulamalardır. Örneğin, servikal omurganın osteoartrit veya romatoid artritinden kaynaklanan sinir sıkışması cerrahi bir prosedürle hafifletilebilir.