Beyin Anevrizması Ameliyatı

Beyin anevrizması, beyin damarlarında damarın zayıflayan ve incelen kısımlarında baloncuk oluşturmak suretiyle oluşan, baloncuğu yırtarak beyin kanamasına neden olabilen bir hastalıktır. Anevrizma, diğer adıyla beyin baloncuğu kapalı ya da açık ameliyatla tedavi edilir. Cerrahi girişimdeki temel düşünce beyindeki baloncuğa giden kan akımının kesilmesidir. Bu işlem açık ameliyatlarda klips takılması suretiyle, kapalı endovascüler tedavide ise baloncuğun içerisinin coil adı verilen madde ile doldurulması yoluyla gerçekleştirilir. Amaç anevrizmanın kanamasının önüne geçmektir. Kanamış anevrizmalarda ise anevrizmanın tedavi edilerek tekrar kanamasının önüne geçilmesi amaçlanır.

Anevrizmam var tedavi olmazsam ne olur?

Anevrizmalar patladığında beyin kanamasına yol açarlar. Beyin kanaması hayatı tehdit eden bir durum oluşturur. Ayrıca anevrizma nedeniyle yaşanan beyin kanamaları hasta iyileşse bile kalıcı hasara neden olabilir. Bazı vücut fonksiyonları kaybedilebilir. İnme olarak adlandırdığımız felç durumu yaşanabilir. Bu nedenle anevrizması olan hastalar mutlaka tedavi olmalıdırlar.

Anevrizmam var kapalı mı açık mı ameliyat olmalıyım?

Anevrizmanın konumuna, büyüklüğüne göre karar verilmelidir. Önceliğimiz hastamızın en az riskli olan tedavi ile iyileşmesi, eski sıhhatine kavuşmasıdır. Bu nedenle kapalı ameliyat dediğimiz endovascüler tedaviyi öneriyoruz. Ancak maalesef her anevrizma kapalı ameliyatla tedavi edilemeyebilir. Endovascüler tedavi kasıktan mikrokatater yardımıyla girilerek anevrizmanın içinin doldurulup kan akışının kesilmesinin sağlanmasıdır. Ancak bazı anevrizmalara mikrokatater yardımıyla ulaşmak mümkün olmayabilir. Bu nedenle hangi cerrahi girişimin uygulanacağına hastanın, daha doğrusu anevrizmanın durumuna göre karar verebiliriz.

Açık anevrizma ameliyatı riskleri nelerdir?

Açık anevrizma ameliyatının riskleri kanamanın mevcut olup olmamasına, anevrizmanın boyutuna, konumuna göre değişiklik gösterir. Daha önceleri açık anevrizma ameliyatında hayati risk yüksekken, gelişen modern görüntüleme yöntemleri sayesinde bu risk oldukça düşmüştür. Her hastaya göre risk ayrı ayrı belirlenebilir. Bu nedenle riske ilişkin bir veri vermek doğru değildir.

Anevrizma ameliyatı sonrası ne zaman normal yaşama dönebilirim?

Beyin anevrizması için ameliyat sonrası iyileşme süresi kişiden kişiye değişiklik gösterir. İyileşme süreci ameliyatın türüne bağlıdır. Açık mı kapalı mı ameliyat oldunuz? Anevrizma, ameliyattan önce beyninizde kanamaya neden oldu mu? Veya anevrizmanız herhangi bir kanamadan önce tedavi mi edildi? Bunlardan hangisinin sizin için geçerli olduğuna bağlı olarak iyileşme süresi çok farklı sürelerde olabilir.

Normal şartlarda açık cerrahi için 4-6 gün hastanede kalmak gerekir. Tam iyileşme ise birkaç hafta sürecektir. Diğer taraftan kanama sonrası açık cerrahi uygulanmışsa veya ameliyat sonrası komplikasyon gelişmişse bu süreler daha uzun olabilir. Kapalı tedavide ise genellikle 1 ila 2 gün hastanede kalmanız gerekebilir. Tam iyileşme ise 5 ila 7 gün sürer.

Ameliyat sonrası gün geçtikçe eski sağlığınıza kavuşacak ve kendinizi dinç hissedeceksiniz. Ameliyatın yan etkileri gün geçtikçe azalacak ve kısa sürede normal hayatınıza dönebileceksiniz. Doktorunuz araç kullanmanın, fiziksel aktiviteler yapmanın ne zaman güvenli olduğunu size söyleyecektir.

Başarılı bir ameliyat sonrası normal yaşama döndüğünüzde, özellikle dikkat etmeniz gereken ya da kaçınmanız gereken bir fiziksel kısıtlama yoktur. Ancak kontrollerinizi aksatmamalısınız. Hipertansiyon, kalp, şeker gibi rahatsızlıklarınız varsa ilaçlarınızı düzenli kullanmaya ve diyetinize daha fazla dikkat etmelisiniz.

Anevrizma ameliyatı sonrası ağrı

Baş ağrısı, beyin anevrizmasında ameliyattan sonra en sık görülen ağrıdır. Parlak ışıklardan kaçınmak baş ağrınızı azaltmaya yardımcı olacaktır. Doktorunuz, ağrılarınız için size ilaç verecektir.

Özellikle açık ameliyatta, ameliyattan sonraki ilk on gün içinde bilinçte bozulma, hafızanızla ilgili bazı karışıklıklar ve sorunlar yaşayabilirsiniz.

Ameliyat sonrası yorgunluk yaygın bir yan etkidir.

Dikişlerin çıkarılması için belirli bir süre sonra hastaneye tekrar müracaat etmeniz gerekebilir.

Beyin baloncuğu ameliyatı sonrası ne zaman kontrole gitmeliyim?

Nöbet geçirirseniz,

Bilincinizi kaybederseniz,

Normalden daha kötü bir baş ağrınız varsa,

Belirtileriniz kötüleşir veya yeni belirtiler gelişirse

Mutlaka hemen doktorunuza başvurun. Eğer rutin ameliyat sonrası ağrılarınız varsa, günden güne daha iyi oluyorsanız, doktorunuzun belirlediği kontrol tarihinde kontrolünüze gitmeniz yeterli olacaktır.  Anevrizma hastalığı ciddi bir rahatsızlıktır. İhmale gelmez. Bu nedenle mutlaka tedavi olmanızı, tecrübeli cerrahlarca ameliyatınızın yapılıp takip edilmesini tavsiye ederim.

Anevrizma ile ilgili diğer daha fazla bilgi almak için bu linkten tedavi alanları sayfamıza ulaşabilirsiniz.