Beyin Anevrizması Stent Tedavisi

Endovasküler yani kapalı anevrizma tedavisi kasıktan girilerek mikrokatater yardımıyla anevrizmaya ulaşılarak anevrizmanın dolaşım dışı bırakılmasını amaçlayan minimal invaziv bir prosedürdür. Klinik çalışmalarla anevrizma tedavisindeki etkinliği kanıtlandıkça iyileşme süresinin kısalığı ve komplikasyon riskinin düşük olması nedenleriyle son yıllarda klipslemeye göre daha fazla tercih edilmektedir. Anevrizmanın kanamış olup olmaması, şekli, çapı, yapısı, yeri göz önüne alınarak anevrizmaları endovasküler yolla tedavi edebilmek için farklı yöntemler ve cihazlar geliştirilmiştir. Beyin anevrizması stent tedavisi olarak bilinen akım çeviricilerin kullanımı da bu yöntemlerden birisidir.

Stent, çeşidine ve anevrizmanın yapısına göre koil ile birlikte kullanılabileceği gibi tek başına da anevrizmayı tedavi edebilir. Amaç anevrizma içerisine kan akımını azaltıp anevrizma kesesinin kanamasının önüne geçmektir. Sık metalik örgü şeklinde yapıya sahip akım yönlendiriciler kan akımının ana damar içerisinde kalmasını sağlar.

Akım yönlendirici kullanılarak yapılan tedavide anevrizma kesesine müdahele edilmediği için operasyon sırasında rüptür riski azalmaktadır. Ancak stent artere yerleştirildiğinden, koillemeye göre tromboembolik olay riskinde artış vardır. Embol riskini azaltmak için çeşitli yöntemlerin uygulanması mümkündür.

Akım yönlendirici yerleştirildikten sonra anevrizma içerisine kan akımı azalır. 6 aya kadar anevrizma kesesinde tam kapanma gerçekleşir. Diğer taraftan dev, büyük anevrizmaların stentle tedavisinde kapanma zaman alacağı için gecikmiş anevrizma rüptürü riski artar. Bu nedenle akım yönlendirici stent yerleştirilmeden önce koil kullanılması önerilmektedir.

Beyin anevrizması stent tedavisi nasıl uygulanır?

Hasta anestezi altındayken, kasık bölgesinde minimal bir açıklıktan damar içerisine küçük bir tüp yerleştirilir. Kan damarlarından küçük, esnek bir kateter anevrizmanın olduğu damara dikkatlice yönlendirilir. Boyutu önceden ayarlanan stent, kateterin ucuna konulur. Anevrizma kesesine girilmeden anevrizmanın bulunduğu kan damarının içine kese içerisine kan akımını kesecek şekilde konumlandırılır.

Bu sayede kan akışı damar içerisine yönlendirilerek anevrizma kesesine gitmesi engellenir. Ardından kateter çıkartılarak stentin doğru konumda olduğundan emin olmak için kan akışı izlenir.

Anevrizmam var hangi yöntem kullanılmalı?

Hangi tedavi seçeneğinin uygulanacağı anevrizmanın konumu, boyutu, başka anevrizmaların varlığı, yapısı, hastanın genel sağlık durumu vb. birçok faktöre bağlıdır. Bu nedenle hasta özelinde cerrah tedavinin etkinliği ve riskini değerlendirerek en uygun olan kararı verecektir. Anevrizma tedavisinde açık ya da kapalı tedavilerin birbirinden daha üstün olan yanları olduğu gibi kapalı endovasküler uygulamalarının da birbirlerinden üstün ve birbirlerini tamamlayan fonksiyonları vardır. Önemli olan kişi özelinde hangi tedavinin daha uygun olacağına karar verilmesidir.