Boyun Fıtığı Ameliyatı

Diskler, omurga kemikleri arasında yastık görevi yapan, omurilik işlevi ve hareketliliği için gerekli olan yapılardır. Herhangi bir disk travma nedeniyle hasar görürse veya yaşa bağlı olarak dejenerasyona uğrarsa şiddetli ağrıya neden olur. Boyun ağrısının kaynağı hasarlı diskse ve cerrahi olmayan tedaviler tüketilmiş ancak iyileşme sağlanmamışsa boyun fıtığı ameliyatı önerilebilir. Prosedür hasarlanan diskin sinire baskı yapan kısmının çıkartılması şeklinde uygulanabileceği gibi, uygun hastalarda hasarlanan disk yerine protez disk yerleştirilmesini de içerebilir.  Günümüzde minimal invaziv tekniklerin gelişmesiyle boyun fıtığı ameliyatı eskiye oranla çok daha konforlu ve güvenli şekilde icra edilmektedir.

Boyun fıtığında ameliyat ne zaman gereklidir?

Semptomatik boyun fıtığı için başlangıç ​​tedavisi tipik olarak fizik tedaviyi, ilaçları ve bazen de anti-inflamatuar ilaçların doğrudan spinal sinirlerin etrafına enjekte edilmesini içeren spinal enjeksiyonları içerir. Semptomlar 6-12 haftadan uzun süre devam ederse ve hastanın yaşamını önemli ölçüde etkiliyorsa cerrahi tedavi düşünülebilir. Diğer taraftan bazı şiddetli vakalar sinire kalıcı hasar verme riski taşır. Bu vakalarda ameliyat aciliyet taşır. Aksi taktirde sinirde kalıcı hasar riski vardır.

Boyun fıtığı ameliyatı nasıl yapılır?

Boyun fıtığı ile ilgili ağrıyı gidermek için yaygın olarak kullanılan boyun fıtığı ameliyatı servikal mikrodiskektomi ve gerekliyse füzyon ameliyatıdır. Servikal disk yapısı bozulmamış hastalarda füzyon tedavisi yerine hareketli disk protezi kullanılabilir. Hangi prosedürün en iyi sonuç vereceğine dair olan kararı fıtığın durumu ile omurganın mevcut yapısı belirler.

Servikal mikrodiskektomi yaklaşımında amaç diskin sinire baskı uygulayan bölümünün kesilerek çıkartılmasıdır. Bu sayede sinirin hasar görmesi engellenirken ağrı kesilir. Diskin tamamının ya da büyük bölümünün çıkartılmasını gerektiren ciddi vakalarda, füzyon işlemi diskektomi ile birleştirilir. Füzyon işleminde amaç disk çıkarıldıktan sonra, iki kemik arasında oluşan boşluğun kapatılarak İki kemiğin birleşmesini sağlamaktır. Füzyon işleminden sonra hastaların boynu genellikle özel bir boyunlukla altı haftaya kadar hareketsiz kalır. Füzyonun iyileşip iyileşmediğini belirlemek için ameliyattan sonra farklı zamanlarda röntgen çekilebilir.

Kemik yapısı uygun hastalarda füzyon işlemi yerine hareketli platin kullanımı yakın zamanlarda etkili bir tedavi seçeneği halinde gelmiştir. Bu ameliyatta iki omur arasındaki diskin çıkarılmasıyla oluşan boşluk hareketli platinle kapatılmaktadır. Platin cihazı tipik olarak biri üst omura, diğeri alt omura monte edilen iki metalik yüzeyden oluşur. Bu metal implantlar iki omur arasındaki hareketin korunmasını sağlayarak füzyon ihtiyacını ortadan kaldırır.

Yukarıda bahsettiğimiz yöntemlerin her biri mikrocerrahi ile, minimal invaziv yaklaşımla uygulanabilir. Mikrocerrahi ile boyun fıtığı ameliyatı geleneksel açık boyun cerrahisine oranla oldukça küçük bir kesiden gerçekleştirilir. Kesi genellikle yara iyileştiğinde neredeyse görünmez olan, boyundaki doğal deri kıvrımından açılır.

Minimal invaziv boyun fıtığı ameliyatlarında daha küçük, daha az ağrıya neden olan aletler kullanılır. Hem kesinin küçük olması hem de kullanılan ileri teknolojik aletler sayesinde hasar gören doku miktarı ile ameliyat sonrası ağrı azalır. İyileşme süresi kısalır. Ameliyat sonrası aynı gün ya da en geç bir gün sonra hastalar taburcu edilebilir.