El titremesi neden olur?

El titremesi istemsiz, ritmik bir şekilde ellerin hareket etmesidir. Yaygın bir hareket bozukluğudur. Titreme aralıklı olabileceği gibi sürekli de olabilir. Her yaşta görülebilmesine rağmen yaşla birlikte görülme sıklığı artar. El titremesi yaşamı tehdit etmez. Ancak günlük işleri ve ince motor becerisi gerektiren faaliyetleri yapmayı zorlaştırır. Sosyal yaşamı etkileyerek kişiyi sosyal yaşamdan uzaklaştırabilir. Titremenin kaynağı ciddi olmayabilir: örneğin, bir ilaçtan veya çok fazla kafeinden kaynaklanan el titremesi etki geçtiğinde kendiliğinden kaybolacaktır. Ancak titreme Parkinson, esansiyel tremor, beyin tümörü vb. daha ciddi bir durumun erken belirtisi olabilir. Bu nedenle yeni ve şiddetli ise mutlaka bir uzmana başvurmalısınız.

El Titremesine neden olan hastalıklar nelerdir?

Titreme beynin derin kısımlarındaki hareketleri kontrol eden bir sorundan kaynaklanır. Kendi başına ortaya çıkabilir veya aşağıda saydığımız rahatsızlıklarla ilişkili bir semptom olabilir

• Multipl Skleroz
  • İnme
  • Beyin tümörleri
  • Travmatik beyin hasarı
  • Epilepsi
  • Psikolojik rahatsızlıklar
  • Beyni etkileyen nörodejeneratif hastalıklar (Parkinson, esansiyel tremor, distoni).
  • Bilinen diğer bazı nedenler şunları içerebilir: belirli ilaçların kullanımı (özellikle astım ilaçları, amfetaminler, kafein, kortikosteroidler ve belirli psikiyatrik ve nörolojik bozukluklar için kullanılan ilaçlar), alkolün kötüye kullanımı, madde kullanımı, cıva zehirlenmesi, hipertroidi, böbrek yetmezliği, stres, panik.

Yukarıdaki hastalıklardan her biri el titremesi haricinde boyunda, kafada, bacakta, kolda vb. birçok organda titremeye neden olabilir. Ancak en yaygın formu el ya da parmak titremesidir.

Hangi titreme hastalık belirtisidir?

İnsan yaşlandıkça doğal olarak hareketlerinde yavaşlama, kas ve kemik ağrıları görülmeye başlar. Yaşlılığın getirdiği doğal titreme hali yaşla birlikte kademeli olarak artarak gelişir.  Bu şekilde olmayan, aniden ortaya çıkan titremeler hastalık belirtisi olabilir. Bu nedenle uzmana görünmekte yarar vardır.

Titremenin kaynağını ortaya çıkartmak için görüntüleme yöntemlerinden, bazı tetkik ve testlerden yararlanılır. Klinik tabloya göre hangi metodların kullanılacağı farklılık gösterir. Titremenin birçok çeşidi vardır ve çeşitlere göre altta yatan neden değişiklik gösterir.

Örneğin istirahat titremesi olarak adlandırılan, eller kucaktayken ya da istirahat halinde ortaya çıkan hareketle birlikte kaybolan titreme Parkinson hastalığı belirtisiyken, hareketle birlikte ortaya çıkan titreme esansiyel tremorun habercisi olabilir. Tabi ki tanı uzman bir hekim tarafından konulmalıdır. Bazı titremeler zamanla kaybolur ya da titremeye neden olan durum ortadan kalktığında kendiliğinden yok olur.

El Titremesi tedavisi

Tedavi titremenin kaynağına göre belirlenecektir. İnme, travmatik beyin hasarı vb. nedenlerden kaynaklanıyorsa beyin cerrahisi uzmanları tarafından tedaviye yönelik girişimler ya da spesifik o rahatsızlığa ilişkin tedavi uygulanacaktır. Eğer kaynağı Parkinson vb. nörolojik rahatsızlıklarsa ilaç tedavisi, beyin pili ameliyatı gibi alternatif tedaviler düşünülebilir. Hastalıkla ilişkili olmayan titremeler ise zamanla kendiliğinden kaybolacaktır.