Parkinson Hastalığının 9 Erken Dönem Belirtisi

Parkinson hastalığı ülkemizde binlerce kişiyi etkileyen nörolojik bir rahatsızlıktır. Hastalığın bazı erken dönem belirtileri el yazısındaki değişim, titreme, özellikle parmak, el veya ayakta uyku sırasında kontrol edilemeyen hareketler, uzuv sertliği veya yavaş hareket, ses değişiklikleri, sert yüz ifadesi, eğik duruş olarak kendini gösterir. Parkinson beynimizde hareketi kontrol eden nöronların dejenerasyonuyla başlar. Bu nöronlar dopamin adı verilen bir madde üretmektedir. Dopamin eksikliğinin, hareket problemlerine neden olduğu düşünülmektedir. Parkinson hastalığının erken belirtileri, özellikle belirtiler düzensizse, yani bazen ortaya çıkıyor bazen kayboluyorsa gözden kaçabilir. Eğer aşağıda sayacağımız aralıklı da olsa devam eden belirtiler fark ediyorsanız parkinson yönünden incelenmeniz yararlı olabilir.

El yazısındaki değişim

El yazınızın boyutundaki ani bir değişiklik parkinson hastalığının erken bir göstergesi olabilir. Parkinson hastaları motor hareketlerini kontrol etmekte zorlanırlar. Yazmak gibi ince motor becerileri bu nedenle daha zor hale gelir. Parkinson hastalarının çoğu zaman sıkışık görünen el yazıları vardır. Tek tek harfler normalden daha küçük olma eğilimindedir ve sözcükler birbirine daha yakındır. Parkinson hastaları normal el yazısıyla bir mektup yazmaya başlayabilir, ancak yazı ilerledikçe küçülme ve sıkışma eğilimindedir.

Titreme

Parkinson hastalığının belki de en tanınmış belirtisidir. Bir parmak, el veya ayağın hafif seğirmesi veya titremesi yaygındır. Titremeyi yaşayan hasta muhtemelen parkinsonun erken aşamalarında titremeyi fark eden tek kişidir. Bununla birlikte, durum ilerledikçe titreme kötüleşecek ve başkaları tarafından farkedilebilir hale gelecektir. Parkinson titremeleri genellikle istirahat titremeleridir. Yani eller serbestken, belirli bir harekete yönlendirilmemişken yaşanan titremelerdir.

Uyku sorunları

Herkes zaman zaman uyumakta zorlanır. Ancak parkinson hastaları için artık bu zorluğun yeni bir anlamı vardır. Hastalar uykuya dalmada ve uykularını almada sorun yaşarlar. Uyku sırasında tekmeleme, çarpma, kollarını savurma, yataktan düşme parkinson belirtisi olabilir.

Sertlik ve yavaş hareket

Parkinson hastalığı genel olarak 60 yaşından büyük yetişkinleri etkiler. Hayatınızın bu aşamasında sabahları yavaş ve vücudunuzu hantal hissedebilirsiniz. Bu, birçok sağlıklı insanda tamamen normal bir gelişmedir. Parkinson ile farkı hastalığın neden olduğu sertlik ve yavaşlığın siz ayağa kalkıp güne başladığınızda kaybolmamasıdır. Uzuvların tutukluğu ve hareketteki yavaşlama parkinson ile erken dönemde ortaya çıkar. Adımlar küçülür ve adım atmak oldukça uzun sürer.

Ses değişiklikleri

Parkinson hastalığı konuşma tarzını da farklı şekillerde etkileyebilir. İleri düzey parkinson hastaları mırıldanarak, geveleyerek konuşabilirler. Ancak hastalığın erken dönemlerinde ses değişiklikleri bu kadar belirgin değildir. Bu dönemde konuşma nettir. Ancak hasta istemsiz olarak daha sessiz konuşabilir.

Donuk yüz ifadesi

Hastalık kaba motor becerilerine ek olarak yüz ifadelerini de etkileyebilir. İnsanlar genellikle parkinson rahatsızlığı olan kişilerin bakışlarında donukluk olduğunu söyler. Hastalık yüzdeki küçük kasların hareketini ve kontrolünü zorlaştırabilir. Canlı olduğunda, hastayı heyecanlandıran bir konuşmada bile hastalar yüzlerinde ciddi bir bakışa sahip olabilirler.

Duruş Bozukluğu

Parkinson hastalığının istenmeyen sonuçları bir gecede gerçekleşmez. Eğik duruş, parkinsonun erken bir göstergesidir. Bu duruş bedeni etkileyen koordinasyon ve denge kaybıyla ilgilidir. Sırt yaralanmaları da eğilmeye neden olabilir, ancak sırt yaralanması olan hastalar bir iyileşme döneminden sonra sonunda tekrar iyileşebilirler. Parkinson hastaları genellikle bu beceriyi geri kazanamazlar.

Kabızlık

Kabızlık parkinson hastalığının erken bir belirtisi olabilir. Normal olan diyetinizde yeterince su veya lif alıyorsanız, kabızlığa neden olabilecek ilaçlar kullanmıyorsanız, en önemlisi tuvalet alışkanlığınız normalden farklıysa kabızlık parkinson dahil altta yatan hastalıkların belirtisi olabilir.

Koku Kaybı

Son yıllarda yapılan araştırmalarda koku kaybının bazı parkinson hastaları için erken bir belirti olduğu ortaya çıkmıştır. Eğer yakın zamanda başka bir hastalıkla bağlantısı olmayan koku kaybı yaşamışsanız parkinsonla bağlantılı olabiir.

Parkinson hastalığı ciddi ve kronik bir durumdur. Parkinson tedavisi, hastalık en erken evrelerinde yakalandığında önemli ölçüde daha başarılıdır. Erken belirtilerin çoğu diğer sağlık durumundakilere benzer olduğu için teşhis zordur.

Parkinsonun ilerleyen yıllarında kullanılan ilaçlar yan etkilere neden olduklarında ya da beklenen faydayı sağlamadığında beyin pili tedavisi düşünülebilir.  Beyin pili tedavisi hastalığın motor semptomlarını gidermede oldukça başarılı olan kendini kanıtlamış bir tedavidir.

Doç. Dr. Ali Yılmaz ile iletişim sayfamızdaki bilgileri kullanarak iletişime geçebilir, randevu alabilirsiniz.