Esansiyel Tremor Beyin Pili Tedavisi

Esansiyel tremor hem hareket bozuklukları hem de depresyon, kişilik ve kognitif bozukluk gibi non-motor belirtilerle seyreden, kişinin yaşam kalitesini doğrudan etkileyen, titremelerle karakterize ilerleyici bir rahatsızlıktır.

Titreme sabit bir frekansla vücudun herhangi kısmının ritmik hareketi şeklinde tanımlanır. Esansiyel tremorde ilk belirti genellikle el ya da baş titremesidir. Semptomlar tipik olarak ilerleyicidir ve engelleyicidir.

Esansiyel tremorde titreme tipik olarak eller kullanılırken yani istemli hareket sırasında kötüleşir ve eller dinlenirken önemli ölçüde azalır veya durur. Bazı hastalarda ise vücudun belirli bir konumda bulunması titremeye neden olabilir. Bu durum pozisyonel tremor olarak isimlendirilir. İlerleyen yaşla birlikte genellikle semptomlar kötüleşir. Elde, başta, göz kapaklarında, seste titreme görülebilir ve giderek yaygınlaşabilir. İstirahat sırasında azalıp uykuda kaybolabilir. Ancak hastalık ilerledikçe titremeler istirahat sırasında da görülmeye başlayabilir. Hastalar geneli tıbbi yardıma ihtiyaç duyar. Çok ilerlemiş vakalarda beslenme ve giyinme gibi temel ihtiyaçlarda dahi yardım gerekebilir. Yaş arttıkça hastalık insidansı artar ancak gençlerde ve çocuklarda da görülebilir. Nedenine ilişkin birçok görüş bulunsa da tam olarak aydınlatılabilmiş değildir. Genetik geçiş mümkündür.

Esansiyel tremor, parkinson hastalığı değildir

Titremelerin tamamının kaynağının parkinson hastalığı olduğuna dair yaygın yanlış bir kanı vardır. Hem esansiyel tremor hem de parkinson el titremesine neden olur; ancak ikisi tamamen farklı rahatsızlıklardır.

Temel farklılıkları titremenin klinik tablosunda yatar. Parkinsonda eller istirahat konumundayken, kucaktayken titreme görülürken, esansiyel tremorde hareketle birlikte titreme başlar ve artar. Esansiyel tremor titremesi parkinsona göre daha hızlıdır. Genellikle yukarıda bahsettiğimiz şekilde ayrım yapılsa da bazen belirtiler iç içe geçebilir. Bu nedenle tanı deneyimli bir hekim tarafından konulmalıdır.

Tedavisi

Esansiyel tremoru iyileştirecek bir tedavi yoktur. İlaçlar semptomları azaltabilir. Ancak kullanılan ilaçların ciddi yan etkileri vardır. Bazen yan etkiler titremelerin kendisinden daha fazla yıpratıcı olabilir. Bu nedenle günlük yaşamı çok fazla etkilemiyorsa titremelerle yaşamak ilaç kullanmaktan daha iyi olabilir.

Eğer titremeler günlük yaşamı derinden etkiliyor ve ilaç tedavisi yetersiz kalıyorsa oldukça etkili bir yöntem olan beyin pili tedavisi uygulanabilir.  Beyin pili esansiyel tremor semptomlarını gidermek için kullanılan minimal invaziv bir cerrahi prosedürdür. Beyin pili tedavisinde beyinde motor semptomları etkileyen çok hassas bir konuma elektrik impulsları iletmek için kalp piline benzer bir nörostimülasyon cihazı kullanılır.

Ameliyat genellikle iki aşamada gerçekleştirilir. Elektrotun beyne yerleştirildiği ilk aşama ameliyat sırasında geri bildirim sağlamak ve elektrotun doğru yere yerleştirildiğinden emin olmak için hasta uyanıkken yapılır. Lokal anestezi altında yapıldığı için ağrı hissedilmez. Nörostimülasyon cihazının köprücük kemiğinin altına yerleştirildiği ve derinin hemen altında kalan elektrotun ucuna bağlandığı ikinci aşama kalp pili ameliyatına benzer. Bu işlem hasta konforu için genel anestezi altında yapılır. Ameliyattan sonra pil ayarlamaları yapılarak hastanın şikayetlerinin giderilmesi hedeflenir. Beyin pili tedavisi uygun hastada esansiyel tremor yakınmalarını %90’a varan oranlarda azaltabilir.

Bilgi ve randevu için iletişim bilgilerimizi kullanabilirsiniz.