Glioblastoma (GBM) nedir?

Glioblastoma ya da GBM, tümör hücrelerinin büyük bir bölümünün çoğaldığı ve bölündüğü kötü huylu dördüncü derece tümörlerdir. En agresif malign primer beyin tümörüdür. Tümör ağırlıklı olarak anormal astrositik hücrelerden oluşur. Yetişkinlerde GBM en sık serebral hemisferlerde, özellikle beynin frontal ve temporal loblarında görülür. Glioblastoma tedavi edilmezse altı ay veya daha kısa sürede ölümle sonuçlanabilir. Bu nedenle derhal beyin cerrahisi uzmanına başvurarak tedavi olmak zorunludur. Rahatsızlık daha çok ileri yaşlarda ortaya çıkar. Ancak her yaş grubunu etkileyebilir. Literatürde ortalama tanı yaşı 64 olarak belirtilmektedir. Erkeklerde kadınlara göre daha sık görülür.

Belirtileri

Belirtiler beyin tümörünün konumuna bağlı olarak değişir. Aşağıdakilerden herhangi birini ya da birkaçını içerebilir:

• Kronik, geçmeyen baş ağrıları
  • Çift veya bulanık görme
  • Kusma
  • İştah kaybı
  • Ruh hali ve kişilikteki değişiklikler
  • Düşünme ve öğrenme yeteneğindeki değişiklikler
  • Nöbet başlangıcı
  • Kademeli olarak artan konuşma zorluğu

Glioblastoma Tedavisi

GBM'lerin temel tedavisi cerrahidir. Cerrahi tedaviyi radyasyon ve kemoterapi izler. Ameliyatın birincil amacı tümörün çevrelediği normal beyin dokusuna zarar vermeden tümörün mümkün olduğu kadar çıkartılmasıdır. Bununla birlikte, glioblastoma çevreleyen dokuları sararak tümörün tamamen çıkarılmasını imkansız hale getirir. Cerrahi ile beyindeki tümör dokusu azaltılır. Tümörün merkezinde radyasyona ve/veya kemoterapiye dirençli olabilecek hücreler çıkartılarak kafa içi basınç düşürülür. Cerrahi, tümörün kitlesel olarak küçültülmesini sağlayarak hastaların kalan yaşam kalitesini artırma olanağı tanır.

Ameliyat tümör bölgesine erişmek için kafatasının kraniyotomi işlemiyle açılmasını gerektirir. Kraniyotomi genellikle nöronavigasyon sistemlerinin yardımıyla, hassas bölgelerin konumlarını belirlemek için intraoperatif haritalama teknikleri kullanılarak yapılır.

Ameliyat sonrası hasta iyileştiğinde radyasyon tedavisi ya da radyocerrahi başlayabilir. Radyasyon tedavisinin amacı normal beyin dokusuna sızmış olan, ameliyatla çıkartılamayan tümör hücrelerini seçici olarak temizlemektir. Yapılan araştırmalarda radyasyon tedavisi ile daha uzun sağ kalım oranları arasında ilişki bulunmuştur.

Ameliyat sonrası kemoterapi başlanır. Kemoterapi tümör hücrelerini öldürmek için tasarlanmış özel ilaçlardır. Radyasyon tedavisi ile birlikte kullanıldığında en iyi sonuçları verir. Glioblastoma hem hasta hem de yakınları için başa gelebilecek en kötü hastalıklardan birisidir. Tüm tedaviler uygulansa bile cerrahi sonrası yüksek ihtimalle tümör tekrar büyüyecektir. Ameliyat sonrası tedavilerdeki amaç büyümeyi mümkün olduğunca yavaşlatmaktır. Tümör tekrarladığında standart bir tedavi prosedürü yoktur. Hastanın durumuna göre cerrahi, radyoterapi ve kemoterapi tedavi seçeneklerini oluşturur.