Hemorajik Felç Nedir?

Hemorajik felç beyinde herhangi bir arter duvarının yırtılması sonucunda meydana gelir. İskemik inmeden daha az yaygındır. Ancak daha yüksek ölüm ve kalıcı engellilik nedenidir. Kanamanın olduğu bölgede beyin hücrelerinin ihtiyaç duyduğu kanı alamamalarına yol açarak hücrelerin ölümüne neden olur. Hemorajik felç sonrası gelişen ödem, kafa içi basınç artışı, beyin herniasyonu gibi komplikasyonlar ikincil beyin hasarlarına ya da ölüme neden olabilir.

Hemorajik inme kanamanın beynin hangi bölgesinde gerçekleştiğine göre iki kategoriye ayrılır.

İntraserebral kanama: Genellikle yüksek tansiyon veya beyindeki vasküler malformasyonların neden olduğu, ince damar duvarlarının yırtılması sonucu gerçekleşen beyin dokusu içine kanamadır.

Subaraknoid kanama: Genellikle anevrizmanın neden olduğu beyin ile beyni çevreleyen araknoid zarı arasındaki kanamalardır.

Hemorajik felç nedenleri:

• Arteriyovenöz malformasyon (AVM)
  • Kafa travması
  • Yüksek tansiyon
  • Rüptüre anevrizma

Belirtileri

Hemorajik inme belirtileri aniden ortaya çıkabilir. Spor vb. herhangi bir aktivite sırasında da görülebilir. Nadir de olsa kanama sızıntı şeklindeyse zamanla artan belirtiler görülebilir.  Semptomlar aşağıdakileri içerir:

• Anormal göz hareketleri
  • Bilinç bulanıklığı, konfüzyon
  • Uyuşukluk
  • Nöbetler

Teşhis:

Teşhis görüntüleme yöntemleri ve fiziksel muayene ile konulur. Kanamayı tespit edebilen görüntüleme yöntemleri arasında bilgisayarlı tomografi, serebral anjiyografi, manyetik rezonans anjiyografi (MRA) ve manyetik rezonans görüntüleme (MRI), transkraniyal doppler bulunur.

Hemorajik Felç Tedavisi:

Hemorajik felcin tedavisi kanamanın nedenine bağlıdır. Tedavinin ilk adımı nedeni hızlı bir şekilde belirleyerek kanama sonrası oluşan kafa içi basıncı azaltmaktır.

Hemorajik inmenin nedenlerini önlemek veya tedavi etmek için endovasküler (kapalı damar içi) tedaviler veya cerrahi girişim gerekebilir.

Endovasküler tedavi, beyindeki arteriovenöz malformasyon (AVM) ya da anevrizmaya ulaşmak için kasık bölgesinden damar içerisine girilerek ilgili damara ulaşılmasını içerir. Nöro-girişimsel yöntemle kateter yardımıyla anevrizma içerisine coil isimli madde doldurularak anevrizmaya kan akışı engellenir. Bu sayede anevrizmanın yırtılması veya yeniden kanaması önlenir.

Açık cerrahi girişimde ise minimal açıklıklardan kafatasının içerisine girilerek kanama durdurulabilir veya yeniden kanama önlenebilir. Kafa içi basınç artışı durdurulamıyorsa basıncı azaltmak için cerrahi girişim gerekebilir. Kanamanın nedeni anevrizma ise klips yerleştirilerek yeniden kanamanın önüne geçilebilir. Hemorajik felç tedavisinde hem cerrahi hem de endovasküler seçeneklerin varlığı çok önemlidir. Hangi tedavinin uygulanacağına hastanın ve kanamanın durumuna göre karar verilir.

Rehabilitasyon

İnmeden sonra hastayı ne beklediği inmenin şiddetine ve vücut üzerindeki etkisine bağlıdır. İşlev kaybı varsa rehabilitasyon süreci işlevlerin geri kazanılması için önemlidir. Hangi işlevin ne ölçüde geri geleceği ancak zamanla anlaşılabilir.