İntraserebral Kanama

İntraserebral kanama diğer adıyla intraserebral hemoraji kanın aniden beyin dokusuna ulaşarak beyin hücrelerine zarar vermesidir. Kanamanın olduğu damarın besledği hücreler oksijen ve kandan mahrum kaldığında felç meydana gelir. Ayrıca oluşan kan pıhtısı da beyne olan basıncı arttırarak pıhtının olduğu ve çevresindeki hücrelere zarar verir. Tedavi kanamayı durdurmaya, kan pıhtısını (hematom) gidermeye ve beyindeki baskıyı hafifletmeye odaklanır.

Semptomlar kanama sırasında aniden ortaya çıkar. Vücudun bir tarafında baş ağrısı, halsizlik, kafa karışıklığı ve felç görülebilir. Kan birikmesi beyne baskı yapar ve hücrelerin oksijen almalarını engeller. Bu durum çok hızlı bir şekilde beyin hasarına neden olabilir. İntraserebral hemoraji iskemik inme kadar yaygın değildir. Fakat mortalite ve kalıcı sakatlık oranı daha yüksektir.

Tedaviye yaklaşım temelde kanamanın miktarı, konumu ve nedenine bağlıdır. Genellikle kanamanın nedeni yüksek tansiyon olduğu için tansiyonun düşürülmesi gerekir. Hematomun giderilerek kafa içi basıncın azaltılması ve damar onarımı için ameliyat gerekebilir. İntraserebral kanama çok ciddi bir sağlık problemidir. İyileşen hastalarda kalıcı hasar yaygındır. Bu nedenle uzun süreli tedavide fizik tedavi, konuşma terapileri vb. beyin işlevlerini tekrar sağlamaya yönelik tedaviler gerekli ve yararlı olabilir. Tedaviye ne kadar hızlı başlanırsa o kadar iyi sonuç alınır. Tedavi geciktikçe beyin hasarnın miktarı artar.

İntraserebral kanama neden kaynaklanır?

Her yaştan kişide görüleblir. Ancak yaşla birlikte görülme sıklığı artar.

• Yüksek tansiyon ilk sırada gelen nedendir.

Diğer nedenler:

• Kafa travması
  • Anevrizma
  • AVM’ler
  • Beyin tümörü
  • Madde kullanımıdır.

İntraserebral hemoraji nasıl teşhis edilir?

Görüntüleme yöntemleri kullanılarak kanama tespit edilir. Hızlı sonuç verdiği için genellikle bilgisayarlı tomografi kullanılır. MR, anjiyografi gibi diğer görüntüleme yöntemleri de kullanılabilir. Damarlarda muhtemel meydana gelen bozulmanın anlaşılması için gerekli olabilir. İntraserebral hemoraji acil hekimleri, hemşireler, beyin cerrahlarının koordineli ve hızlı müdahalesini gerektiren çok ciddi sonuçları olabilecek sağlık problemidir.

Hasta durumu stabil hale gelinceye kadar yoğun bakımda kalır. Gelişebilecek komplikasyonlar yakından takip edilir. İntraserebral hemoroji beynin etkilenen bölgesine göre konuşmada, hafızada, hareketlerde, görmede vb. birçok bölgede problem oluşturabilir. Hastane sonrası fizik tedavi önerilir. Yaşanan kaybın bir kısmı zamanla ve fizik tedavi ile geri gelebilir. İyileşme süreci, oluşan kayıpların düzeyini anlamak ve işlevi yeniden kazanmak haftalar, aylar veya yıllar alabilir.

Nasıl önlenebilir?

Yaşam tarzı değişiklikleri ile ihtimal azaltılabilir. Diğer taraftan anevrizma gibi rahatsızlıklarınız varsa mutlaka tedavi olarak anevrizmanın kanama ihtimalini ortadan kaldırmak gerekir.

Yaşam tarzı değişiklikleri:

• Sigara içmemek
  • Yüksek tansiyonu ve diyabeti kontrol altına almak
  • Sağlıklı bir yaşam tarzı sürmek
  • Dengeli ve düzenli beslenmek
  • Hareket etmek

şeklinde iyi yaşama dair hususları içerir.

Doç. Dr. Ali Yılmaz ile iletişim sayfamızdaki bilgileri kullanarak iletişime geçebilir, randevu alabilirsiniz.