İskemik inme tedavisi

Beyne giden kan akışı engellendiğinde felç ya da inme dediğimiz durum meydana gelir. Bu tıkanıklık, beynin kandan oksijen ve besin almasını engeller. Tıkanıklığın kaynağı embolizasyon ise bu tür inmeler iskemik inme olarak adlandırılır. Oksijen ve besin alamayan beyin hücreleri dakikalar içinde ölmeye başlar...

İnme tıbbi bir acil durumdur, kalıcı beyin hasarına, uzun süreli sakatlığa ve hatta ölüme neden olabilir. Tüm dünyada inme ölüm nedenleri arasında 3. Sırada yer almaktadır. İnme belirtileri, hafif güçsüzlükten yüzün veya vücudun bir tarafında felç veya uyuşmaya kadar değişebilir. Diğer belirtiler arasında ani ve şiddetli baş ağrısı, ani halsizlik, görme, konuşma güçlüğü veya konuşmayı anlama güçlüğü yer alır.

İnme sırasında her dakika önemlidir. Felç bulguları gösteren kişinin derhal acil servise başvurması sağlanmalıdır. İyileşme süreci, inmenin ne kadar şiddetli olduğuna ve ne kadar çabuk tedavi edildiğine göre değişir. İnmeler iskemik ve kanayıcı inme olarak ikiye ayrılır. İskemik inmede pıhtı, plak, yağ birikintisi vb. embolizasyon nedeniyle beyni besleyen damarlarda tıkanıklık söz konusu iken, kanayıcı inmede beyin damarının anevrizma gibi hastalıklar nedeniyle kanaması sonucu beyin hücrelerinin beslenememesi ve kanama nedeniyle hasar görmesi söz konusudur.

inme-anjiyo-tedavisi

Yukarıdaki şekilde embolizasyon nedeniyle beyni besleyen orta serebral arterde meydana gelen tıkanmayı ve anjiyo tedavisi sonrası açılan damarı görüyorsunuz. Hastamız geçtiğimiz gün akşam saatlerinde ani gelişen bilinç kaybı, sağ kol ve bacakta felç ile seyreden bulgularla acil servise getirilmiştir. Hastayı hızlıca anjiyoya alarak tıkanan damarını açtık. Hastamızın yürüyerek, el sallayarak hastaneden ayrılmış olmasının tarifsiz mutluluğunu yaşıyoruz. Doğru hasta, doğru zaman, doğru ellerde mükemmel sonuçlar alıyoruz. Bu da işimizi yaparken heyecanımızı, şevkimizi arttırıyor.

İnmeden korkmayın geç kalmaktan korkun. Hastamızın yürüyerek hastaneden çıkmasında ameliyatın başarısı kadar erken müdahalenin de etkisi var. Hastamız erken müdahale sayesinde beyin hücreleri zarar görmeden tıkanan damar açıldı ve sağlığına kavuştu.

İskemik inme nasıl tedavi edilir?

İskemik inme yani embolizasyon nedeniyle yaşanan inme tedavisi ilaç ve cerrahinin birlikte uygulanabildiği komplike bir tedavi içerir. Hastanın durumu, inmenin kaynağına göre hekiminiz tedavinin şekline karar verecektir.

İskemik inmenin ana tedavisi doku plazminojen aktivatörü (tPA) adı verilen bir ilaçtır. Damar yoluyla verilen bu ilaç beyninize kan akışını engelleyen kan pıhtılarını parçalar. Ne kadar erken ilaç tedavisi başlarsa, tamamen iyileşme ihtimali o kadar artar. Ancak maalesef her inmede ilaçla tedavi seçeneği mümkün olmayabilir.

Bu gibi durumlarda açık cerrahiye gerek kalmadan endovasküler veya stent tedavisi yöntemiyle inmeler tedavi edilebilmektedir. Endovasküler tedavi anjiyografik bir yaklaşımdır.  Kasıktan kateter adı verilen uzun, esnek bir tüp yardımıyla boynunuzdaki veya beyninizdeki tıkalı artere ulaşılır. Daha sonra, tıkalı arteri açmak için anjiyoplasti ve stentleme veya stent toplayıcı adı verilen bir cihaz kullanılır. Anjiyoplasti ve stentleme prosedüründe, artere bir balon veya küçük ağ tüpü iletmek için ince bir tüp kullanır. Balonu şişirmek veya ağ tüpünü genişletmek, kanın beyne daha kolay akması için alanı açar. Stent toplayıcı ise kateterin içinde pıhtıyı tutan tel bir ağdır. Stent toplayıcı ve kan pıhtısı daha sonra tüpün içinden çekilerek damar açılır.

Tramboliz ilaç tedavisi ya da anjiyografik tedavi birbirinin eşleniği olan tedavi yöntemleri değildir. Hastanın ve inmenin durumuna göre hekim iskemik inmenin nasıl tedavi edileceğine karar verir. Bu tedaviler birbirlerini tamamlarlar.

Damar açılır açılmaz etkisi görülüyor

Tıkalı damar açılır açılmaz hastada düzelme görülür. Konuşma bozukluğu ya da felç geçiren hastalar damar açıldıktan sonra uyanır uyanmaz konuşmaya, hareket güçlüğü olan bölgelerini hareket ettirmeye başlarlar. Ancak tedavide geç kalınmışsa beyin hücreleri zarar göreceği için kalıcı felç durumu oluşabilir. Kalıcı kaybın olup olmadığı ya da ne miktarda olduğu ancak zamanla anlaşılabilir. İnme sonrası ilk altı aylık rehabilitasyon süreci çok önemlidir.

İskemik inme tekrar eder mi?

Daha önce inme geçirmiş olmak ikincil bir inmeye yakalanma ihtimalini arttırır. Bu sebeple korunmak için yaşam tarzınızda değişiklik yapmak şarttır.

• Sigara içiyorsanız bırakın.
  • Tansiyonunu ve şekerinizi kontrol altına alın.
  • Dengeli beslenin. Obeziteden kaçının.
  • Doktorunuzun önerdiği egzersizleri yapın. Hareketsiz bir yaşamdan kaçının.
  • İlaçlarınızı düzenli alın.

Doç. Dr. Ali Yılmaz ile iletişim sayfamızdaki bilgileri kullanarak iletişime geçebilir, randevu alabilirsiniz.