Omurga Eğriliği Tedavisi (Skolyoz)

Omurga eğriliği, tıbbi adıyla skolyoz, omurganın yana doğru eğilmesidir. Skolyozlu bir kişinin omurgasında yanlara doğru C veya S şeklinde bir eğri meydana gelir. Omurganın her bölgesinde görülebilir. Ancak en sık etkilenen bölge üst omurga ve sırtın alt kısmıdır. Genellikle hızlı büyümenin olduğu gençlik döneminde ortaya çıkar. Kadınlarda erkeklerden daha sık görülür. Erken teşhis ile edilirse sırt desteği ve fizik tedavi ile ilerlemesi durdurularak cerrahi girişim gerekmeden tedavi edilebilir.

Omurga eğriliği neden olur?

Birden çok nedeni olabilir. Ancak çoğu durumda neden tam olarak bilinmez. Buna idiyopatik skolyoz denir. Doğumla birlikte omurgadaki herhangi bir anomaliye bağlı olarak gelişebilir (konjenital). Son olarak çocuk felci, boyun felci, serebral palsi gibi rahatsızlıklardan kaynaklanabilir.

Halk arasında özellikle çocukların ağır sırt çantası taşımasının veya yan yatmanın skolyoza neden olduğuna inanılmaktadır. Bu düşünce yanlıştır. Ancak ağır yük taşımak, eğri oturmak ağrılara ve duruş bozukluğuna sebep olabilir.

Skolyoz genetik midir?

Doğumla birlikte var olan eğrilik genetik yani kalıtsal değildir. Ancak sonradan ortaya çıkan skolyozun kalıtımla ilgili olduğu düşünülmektedir.

Skolyoz belirtileri nelerdir?

Hafif skolyozu olan çoğu çocukta ve yetişkinde herhangi bir ağrı ya da belirti görülmez. Hastalık biraz ilerlediğinde aşağıdaki belirtiler görülebilir:

• Belde, sırtta, omuzda, kalçada asimetri.
  • Omzun arka bölümündeki kürek kemiklerinden birisinde çıkıntı, diğeriyle simetrik olarak eşleşmemesi
  • Göğüs kafesi öne doğru eğildiğinde kaburgalar arasında yükseklik farkı oluşması.
  • İlerlemiş vakalarda omurganın şeklindeki değişiklikler sırt ağrısına neden olabilir. Nadiren, bazı çocuklar eğrilik nedeniyle nefes almakta zorlanabilir.

Teşhis

Basit bir röntgenle tanı konulabilir. Eğer çocuğunuzda omuz, kürek kemiği, kalça bölgesinde herhangi bir orantısızlık görürseniz mutlaka hekime başvurun. Skolyoz tedavisindeki gecikme hızlı ilerlemeye neden olabilir.

Omurga Eğriliği Tedavisi

Gözlem: Eğrilik hafif şiddette ve çocuğunuz büyümeye devam ediyorsa birkaç ayda bir kontrol önerilerek ilerlemesi takip edilir.

Destek: Eğrilik orta derecedeyse ve çocuğunuz hala büyüyorsa doktorunuz eğrinin daha da kötüye gitmesini önlemek için korse, fizik tedavi ve/veya egzersiz önerecektir. Amaç ilerlemeyi durdurmaktır. Egzersiz ile birlikte fizik tedavi uygulamaları genellikle skolyozun ilerlemesini azaltır.

Ameliyat: Skolyoz ilerlemeye devam ediyorsa, solunum sıkıntısına neden olmuşsa, oldukça ileri düzeydeyse doktorunuz ameliyat önerebilir. Ameliyatın ne şekilde yapılacağı eğriliğin konumuna ve ciddiyetine bağlıdır.

Ne zaman ameliyat olmalı?

Omurga eğriliği 40° 'den büyükse büyüme dönemi sonrasında bile muhtemelen daha da kötüleşecektir. Bu durum dış görünüşü ciddi anlamda etkiler. Ayrıca akciğer fonksiyonunu da etkileyebilir. Bu nedenle ilerlemiş ya da hızlı ilerleyen vakalarda cerrahi girişim tavsiye edilir.