Omurilik Tümörü

Omurilik tümörü, omurilik veya çevresinde anormal doku büyümesi sonucu oluşan kitlelerdir. İyi huylu (kanserli olmayan) veya kötü huylu (kanserli) olabilirler. Büyüdükçe omuriliğe baskı uygulayabilecekleri için İyi huylu olsalar bile ciddi nörolojik sorunlara neden olma potansiyleri vardır. Birincil tümörler omurga veya omurilikten kaynaklanırken metastatik veya ikincil tümörler kanserin başka bir bölgeden omurgaya yayılmasından kaynaklanır. Hızlı teşhis ve tedavi omurilik hasarının kalıcı olmasını engeller. Teknolojinin ilerlemesiyle tedavi seçenekleri ve cerrahi tekniklerdeki son gelişmeler omurilik tümörünün tedavisini kolaylaştırmıştır.

Omurilik tümörü belirtileri

Özellikle orta veya alt sırt bölgesindeki ağrı omurilik tümörlerinin en sık görülen belirtisidir. Ağrı genellikle aktivite ile ve geceleri artar. Kalçalara, bacaklara, ayaklara veya kollara yayılabilir. Mekanik ağrıları azaltmaya yardımcı olan ilaçlarla tedavi edilmeye çalışılsa bile zamanla kötüleşir.

Tümörün büyüme hızına göre belirtiler aylar içerisinde yavaş yavaş gelişme eğilimindedir. Bu nedenle özellikle çocuklarda belirtiler rahatsızlığın ilk safhalarında büyüme ağrıları ile karıştırılabilir. Tümörün konumuna, türüne ve büyüklüğüne bağlı olarak tümör omuriliği, sinir köklerini, kan damarlarını veya omurga kemiklerini sıkıştırdıkça aşağıda sayacağımız farklı semptomlar gelişebilir.

• Motor becerilerde azalma

• Kas zayıflığı ve güçsüzlük hissi

• Düşmelere neden olabilecek yürüme güçlüğü

• Ağrıya, sıcağa ve soğuğa karşı duyarlılığın azalması

• Bağırsak veya mesane kontrolünün kaybı

• Hangi sinirlerin sıkıştığına bağlı olarak değişen derecelerde ve vücudun farklı bölgelerinde meydana gelen felç

• Büyük ve / veya yıkıcı bir tümörden kaynaklanan skolyoz veya diğer omurga deformizasyonu

Tedavisi

Tedavi genellikle tümörün çıkartılmasını sağlayan cerrahi girişimi içerir. İyi huylu tümörlerde ameliyat sonrası genellikle radyoterapi ya da kemoterapiye ihtiyaç duyulmaz. Kötü huylu tümörlerde ise ameliyatın ardından kemoterapi ve radyasyon tedavisi uygulanır. Tümör iyi huylu olsa bile kordona baskı uygulayacak kadar büyümeden önce çıkartılmalıdır.

Gelişen teknoloji ile birlikte omurilik tümörü ameliyatları mikrocerrahi yöntemiyle başarıyla uygulanmaktadır. Tedavi sırasında son yıllarda kullanılmaya başlayan cerraha yardımcı olan nöromonitörizasyon gibi sistemlerin yardımıyla tümör tamamen çıkartılırken sinirlerin zarar görme riski oldukça azalmıştır. Ameliyat mikrocerrahi yöntemiyle minimal açıklıktan uygulandığı için cerrahi sonrası iyileşme süreleri kısalmıştır.