Trigeminal Nevralji

Trigeminal nevralji trigeminal sinirin sıkışması sonucu beslediği alanla sınırlı yaşanan yüz ağrısıdır. Trigeminal sinirler yüzün her iki yarısında hissi sağlayan, her biri alnı, çeneyi ve üst dudağı besleyen üç dala ayrılan sinir grubudur. Trigimina nevralji genellikle ikinci veya üçüncü sinirin hasar görmesi sonucu oluşur. Bu durumda çene, dudak ve yanakta çok şiddetli, ani olarak ortaya çıkıp kaybolan ağrılar görülür. Ağrı genellikle yüzün sadece bir yarısındadır.

Trigeminal nevralji semptomları

Trigeminal nevralji yüzde, yanaklarda ve çenede tekrarlayan ani şiddetli ağrılar ile karakterizedir. Ağrı son derece şiddetlidir. Her bir atak sadece saniyeler sürmesine rağmen kişinin yaşamını derinden etkiler. Çünkü şiddetli ağrı kişide acı korkusuna yol açabilir. Bazı durumlarda ağrının süresi iki dakikaya kadar çıkabilir. Ağrı atakları ataklar arasındaki aralıklar zamanla kısalacak şekilde günde birkaç kez meydana gelebilir. Ağrıyı çiğneme, konuşma, yutma, diş fırçalama, soğuk gibi dış etkenler tetikleyebilir. İlk belirtiler genellikle 40 yaşından sonra ortaya çıkar. Kadınlarda erkeklerden daha sık görülür.

Nedenleri

Trigeminal nevralji nedenlerine göre idiyopatik (tipik) ve semptomatik (atipik) olarak ikiye ayrılır. Hastalık somut bir neden olmaksızın ortaya çıkarsa idiyopatik, multipl skleroz (MS) veya tümörler gibi diğer hastalıkların bir parçası olarak gelişirse semptomatik trigeminal nevralji olarak adlandırılır.

İdiyopatik ya da diğer bir ifadeyle tipik trigeminal nevralji başka bir hastalığın sonucu olarak ortaya çıkmayan bağımsız bir rahatsızlıktır. Hastalık genellikle bu formda görülür. Nedeni trigeminal sinirin sıkışması diğer bir ifadeyle çevre dokular tarafından sıkıştırılması, baskılanmasıdır. Sinir hücreleri sıkıştığında lokal değişiklikler ve sinirlerde ağrıyı tetikleyen sorunlar ortaya çıkar. Trigeminal nevraljisi olmayan sağlıklı insanlar da bazen bu vasküler-sinir teması yaşayabilirler.

MS hastalarında sinirlerin miyelin tabakası zarar görebilir. Bu nedenle MS hastaları trigeminal sinir bölgesinde kalıcı ağrı yaşayabilirler.

Tedavisi

Trigeminal nevralji tedavisi anti-epileptik ilaçların kullanımı ile başlar. Bununla birlikte ilaçlar çoğu zaman ağrıdan tam kurtuluş sağlamaz. İlaç tedavisine ek olarak trigeminal dala mümkün olduğunca yakın bir yere enjekte edilen lokal anestezik ile ağrı iletimini engelleme veya bastırma olasılığı vardır. Bununla birlikte gerek ilaç tedavisi gerekse lokal anestezik yaklaşımlar genellikle ağrı ataklarını hafifletmeye yardımcı olur. Bu tedavilerle ağrıdan tamamen kurtulma mümkün olmayabilir. Ancak yine de cerrahi seçenekten önce uygulanmalı ve hastalığın bu tedavilere verdiği yanıt izlenmelidir.

Cerrahi tedavi

Konservatif tedaviler yardımcı olamıyorsa veya hastalığın tümör gibi altta yatan nedeni biliniyorsa ameliyat düşünülür. İdiyopatik trigeminal nevraljide cerrahi konservatif tedavi yaklaşımlarının başarısız olması durumunda önerilir. Cerrahi tedavi öncelikle tahriş olmuş veya basınç altında olan sinirleri rahatlatmayı (dekompresyon) veya sinir düğümünü tahrip ederek ağrı iletimini önlemeyi amaçlar.