Omurilik Sinir Sıkışması Neden Olur? Tedavisi

Omurilik beyinden vücuda mesaj ileten, kaslardan ve dokulardan gelen mesajları beyne taşıyan çok sayıda sinirden oluşur. Omurga tarafından korunur. Omurga kemiklerle omuriliği çevreleyerek zarar görmesini önler. Ancak zamanla ya da herhangi bir travma sonucu bu yapı bozularak siniri koruyamaz hale gelebilir, aksine sinire kendisi baskı uygulayabilir. Omurilik sinir sıkışması omuriliğe baskı yapan herhangi bir durumdan kaynaklanır. Boyun veya bel bölgesi dahil olmak üzere omurganın herhangi bir yerinde meydana gelebilir. Sinir sıkışmasının belirtileri aniden veya kademeli olarak gelişebilir. Tedavi omurgayı destekleyici bakım ve ilaç tedavisinden cerrahiye kadar birçok unsuru içerebilir.

Omurilik sinir sıkışması belirtileri nelerdir?

Travma kaynaklı omurilik sıkışması genellikle ani belirtilerle kendisini gösterir. Tümör, enfeksiyon, aşınma nedeniyle oluşan sinir sıkışmasının belirtileri ise genellikle haftalar içinde yavaş yavaş ortaya çıkan semptomlara neden olur. Hafif sinir sıkışması aşağıda sayacağımız semptomların bazılarının hafif düzeyde görülmesine, şiddetli sinir sıkışması ise aşağıdaki semptomların günlük yaşamı etkileyecek derecede şiddetli olmasına neden olabilir. Sıkışma olan bölgeye göre bir ya da birden çok semptom birlikte görülebilir.

Omurilik sinir sıkışması semptomlarını aşağıdaki gibi sıralayabiliriz.

• Denge sorunları
  • Boyun, sırt veya belde ağrı ve sertlik
  • Siyatik ağrısı olarak bilinen kollara, kalçalara veya bacaklara yayılan ağrı
  • Ellerde, kollarda veya bacaklarda uyuşma, güçsüzlük ve/veya kramp
  • Ayaklarda his kaybı
  • El koordinasyon sorunları
  • Bir ayağın veya her iki ayağın yürüme güçlüğüne neden olan zayıflığı
  • Mesane ve bağırsak kontrolünün kaybı (Şiddetli vakalarda)
  • Felç (Şiddetli vakalarda)

Omurilik sinir sıkışması, ince motor becerileri ve koordinasyonu etkileyebilir. Yürüme şeklini, refleksleri, hareket kabiliyetini ve kasları da etkileyebilir. İdrar yapma dürtüsü de dahil olmak üzere refleksler kaybolabilir. Sıkıştırma şiddeti artarsa, semptomlar kötüleşebilir.

Bel bölgesinde omurilik sıkışırsa, ağrı bir bacağa, bazen de ayağa yayılabilir. Omurilik sıkışması boyun bölgesinden kaynaklanırsa ağrı kollara doğru yayılabilir. Sıkışmanın sebebi tümör, apse veya hematom ise etkilenen bölgedeki sırt veya boyna dokunulduğunda hassasiyet hissedilebilir.

Omurilik sıkışması nedenleri

Omurilik sıkışmasının en yaygın nedenlerinden biri osteoartrit (kireçlenme) olarak bilinen omurga kemiklerinde kademeli aşınma ve yıpranmadır. Bu nedenle omurilik sıkışması geliştiren kişiler genellikle 50 yaşından büyüktür. Omurga kanalını kaplayan bağ dokusu, insanlar yaşlandıkça sıklıkla büyür ve sertleşir. Bu değişiklik omurilik kanalını daraltır ve omuriliği sıkıştırır.

Omurilik sinir sıkışmasına neden olabilecek diğer durumlar daha hızlı, hatta çok ani gelişebilir ve her yaşta ortaya çıkabilir.

Omur kemiklerinde kırık meydana gelirse ya da yerinden çıkarsa veya omurga anormal şekilde büyürse omuriliği sıkıştırabilir. Kanser veya osteoporoz nedeniyle zayıflamış omurlar hafif bir yaralanmadan sonra hatta hiç yaralanmadan kendiliğinden kırılabilir.

Omuriliğin içinde veya çevresinde hematom birikebilir. Spinal hematomun en yaygın nedeni yaralanmadır, ancak diğer birçok durum da hematoma neden olabilir. Bunlar arasında arteriyovenöz malformasyonlar, tümörler, kanama bozuklukları bulunur.

Şiddetli bel ya da boyun fıtığı omurilik sinir köklerini ve bazen omuriliğin kendisini sıkıştırabilir. Ayrıca skolyoz, bazı kemik hastalıkları, enfeksiyon, ve romatizmal eklem iltihabı da sinir sıkışmasına neden olabilir.

Omurilik sinir sıkışması tedavisi

Omurilik sıkışması tedavisi, nedene ve sıkışmanın şiddetine bağlıdır. İlaç tedavisi, fizik tedavi, spinal enjeksiyon ve ameliyatı içerebilir. İlk aşamada genellikle ilaç tedavisi düşünülür. Ancak omurga kırığı gibi durumlarda ya da nörolojik defisit varsa acil cerrahi gerekebilir.

Cerrahi Tedavi

Omurilik sinir sıkışması tedavisinde ameliyatsız yöntemler semptomları hafifletmediğinde cerrahi müdahale gerekebilir. Spinal dekompresyon cerrahisi olarak bilinen prosedür omurilik veya sinir kökleri üzerindeki baskıyı hafifletmek için farklı teknikleri içerir. Hangi yöntemin kullanılacağı semptomlar, omuriliğin hangi kısımlarının sıkışma olduğu, omurilik sinir sıkışması derecesi dahil olmak üzere birçok faktöre bağlıdır.

Cerrahi tedaviler, kemik mahmuzlarının çıkarılmasını ve omurlar arasındaki boşluğun genişletilmesini içerir. Bazı durumlarda sıkışmaya neden olan kemiğin traşlanması yeterlidir. Şiddetli vakalarda ise platin kullanımı gerekebilir. Füzyon ameliyatı olarakta bilinen bu yöntemde bazı omurlar birbirine kaynaştırılarak stabilize edilirler.