Parkinson hastaları hastalık ilerledikçe kendi yaşamlarını yardımsız idame ettirmekte zorlanmaktadır. Bu durumu en iyi Parkinson hastalığı ile mücadele eden hastalarımız bilirler. Düşünsenize üç metre ötenizde su var. Su içmek istiyorsunuz. Ancak o suyu almanız dakikalar sürecek. Tekrar yerinize gelmeniz yine dakikalar sürecek. Ve bu arada yolda kilitlenebilirsiniz, düşebilirsiniz. Bu yüzden Parkinson hastaları maalesef ileri aşamaya geldiklerinde yalnız başlarına hareket edemiyorlar.

Tıpta derin beyin stimülasyonu halk arasında beyin pili olarak bilinen tedavi parkinson hastalığı için beyinde dopamin üretilmesini sağlayan levodopa içeren ilaçlardan sonra tıptaki en büyük ilerlemedir. Hastalığın vücut sertliği, titreme, hareket güçlüğü gibi bilinen motor semptomlarını %90 - %95’e varan oranlarda azaltabilir. Ameliyat sonrası hastalarımız artık yardımsız yaşayabilir, yukarıdaki video da da görüldüğü üzere titreme, harake yavaşlığı gibi motor semptomlarından kurtularak kendi ihtiyaçlarını kendileri giderebilir.

Beyin pili ameliyatı nasıl yapılır?

İlk aşamada beyinde önceden belirlediğimiz noktalara bir çift elektrot yerleştirilir. Elektrotlar lokal anestezi altında hastayla konuşularak, iki adet çok küçük delikten beyne gönderilir. Elektrotlar sabitlenmeden önce sinyaller dinlenerek en etkili noktada olduğundan emin olunur. Ardından test amaçlı elektrotlara sinyal gönderilir. Bu sırada hasta titreme vb. sıkıntılarının neredeyse yok olduğunu ameliyat sırasında fark eder. Hastayla konuşularak elektrotlar sabitlenir.

İkinci aşamada yukarıdaki işlemden bir süre sonra genel anestezi altında göğüs boşluğuna, köprücük kemiği arkasına beyin pili yerleştirilerek beyindeki elektrotlarla bağlantısı sağlanır. Birkaç gün ameliyat yarasının iyileşmesine mütakip beyin pili uzaktan kumanda yardımıyla aktif hale getirilerek programlanır.

Beyin pilinin ayarlanması işlemi hastanın en iyi faydayı görmesi amacıyla birkaç seans gerekebilir.

Beyin pilinin ömrü ne kadardır?

Beyin pili elektriksel sinyal gönderen bir güç kaynağıdır. Bu nedenle pilin 5-6 yıl gibi bir ömrü vardır. Pil bittikten sonra local anestezi altına çok küçük bir kesi ile kısa sürede değiştirilebilir.

Parkinson hastalığında ne zaman beyin pili tedavisi yapılmalı?

İlaç tedavisi artık hastalık belirtilerini ortadan kaldırmıyorsa, hasta yan etkileri nedeniyle dozları artan ilaçları artık kullanamıyorsa beyin pili ameliyatı için uygun bir adaydır. Ancak genç yaşta (50 yaş altı) Parkinson rahatsızlığına yakalanan hastalar için ilaç tedavisinin uzunluğu ve muhtemel yaşam süresi göz önüne alınarak daha erken beyin pili tedavisi düşünülebilir.

Derin beyin stimülasyonu ameliyatının en önemli avantajı geri döndürülebilir olmasıdır. Vücutta herhangi bir hasar bırakmaz. İstenildiği zaman kapatılabilr. İhtiyaç halinde uzaktan kumanda yardımıyla tekrar programlanabilir ya da komple çıkartılabilir.

Her Parkinson hastasında beyin pili tedavisi yapılabilir mi?

Hangi Parkinson hastalarının beyin pili tedavisi için uygun olduğuna ameliyat öncesi hastanın öyküsü, hastalığın ilaçlara verdiği yanıt, kişinin diğer hastalıkları, yaşı gibi birçok faktör göz önüne alınarak yapılacak tetkiklerin ardından uzman hekimlerden oluşan bir ekiple karar verilebilir. Beyin pili tedavisi parkinsonun her çeşidi için ya da her hasta için uygun değildir.

Kimlerin beyin pili ameliyatından ne kadar fayda sağlayacağını belirlemek tecrübe ile yakından ilişkilidir. Yıllardır başarılı bir şekilde beyin pili ameliyatı yapan uzman bir ekip olarak Parkinson hastalarımızın beyin pili tedavisine uygun olup olmadığına yukarıdaki hususları değerlendirerek ekip olarak karar veriyoruz. Tecrübelerimizi ve çıkardığımız sonucu hastamızla paylaşarak tedaviye uygunsa onayını aldıktan sonra tedaviye başlıyoruz.

Doç. Dr. Ali Yılmaz ile iletişim sayfamızdaki bilgileri kullanarak iletişime geçebilir, randevu alabilirsiniz.