Bel Fıtığı Ameliyatsız Geçer Mi?

Soruya kısaca çoğu vakada bel fıtığı ameliyatsız iyileşebilir şeklinde yanıt verebiliriz. Bel fıtığı ameliyatsız tedavi yöntemleri arasında yürüyüş, hareket, ağrı kesici veya lokal anestezik ilaçlar ile spinal enjeksiyonlar yer alır. Fıtıklaşmış disk şiddetli sırt ağrısına yol açabilir. Siyatik sinire baskı yapabilir ve bacağa veya ayağa yayılan ağrıya neden olabilir. Çoğu insanda fıtık ağrısı birkaç hafta içinde azalır, altı hafta içinde kendiliğinden iyileşir.  Çünkü diskin jöle benzeri çekirdeği sıvı kaybeder ve küçülür. Bunun sonucu olarak sinir dokusu üzerinde baskı hafifler. Bel fıtığı ağrısı kendi kendine geçse bile hasarlı diskteki kayan disk yapısı aynı şekilde kalır. Ancak ağrıya neden olmaz.

Esasen 40 yaşının üzerinde birçok kişide fıtıklaşmış disk problemi vardır. Ancak her fıtıklaşan disk ağrıya neden olmamaktadır. Bazı durumlarda ağrının nedeni farklı olduğu halde bel bölgesinde fıtık mevcut olduğu için ağrının fıtıktan kaynaklandığı düşünülebilir. Ameliyat altı hafta geçmesine rağmen, konservatif yöntemler denenmesine rağmen iyileşmeyen fıtıklarda veya nörolojik defisitin olduğu durumlarda tavsiye edilir. Halk arasında yaygın olan çekme, germe gibi yöntemler bel omurlarına ve disklere daha fazla zarar verebileceği için uygulanmamalıdır. Aşağıda bel fıtığı ameliyatsız tedavi için yardımcı olabilecek önerileri ve tedavi uygulamalarının neler olduğunu bulabilirsiniz.

Hareket ve yürüyüş

Önceleri akut bel fıtığı ağrısı olan kişilere bir veya iki hafta yatak istirahati verilmesi yaygın bir uygulamaydı. Günümüzde ise hastalarımıza aktif kalmalarını tavsiye ediyoruz. Çünkü uzun süre hareketsiz kalmak kasların ve kemiklerin zayıflamasına yol açar. Kaslar omurlara binen yükü hafifletir. Kasların erimesi zaten hasarlı olan diskin üzerine daha fazla yük binmesine neden olur. Hareket etmek fıtığın iyileşme sürecini hızlandırır. Hareketten kastettiğimiz şey günlük aktivitelere devam etmek, kısa mesafeli yürüyüşler yapmaktır. Tabi ki fıtığın akut olduğu evrede ağır sporlardan, beli zorlayacak hareketlerden kaçınılmalıdır. Bu nedenle biz hastalarımıza ağrı izin verdiği sürece normal aktivitelerine, günlük işlerine devam etmelerini tavsiye ediyoruz. Ağrının çok şiddetli olduğu durumlarda mümkün olduğunca rahatlatıcı bir pozisyonda uzanmaktan başka bir seçenek olmayabilir. Ancak bu durumda dahi çok uzun süre hareketsiz kalmamak önemlidir.

Ağrı tedavisi

Ağrı hafiflediğinde gerginlik daha kolay atılır. Hareket tekrar kolaylaşır. Bu sayede fıtık ağrısının iyileşmesi için gerekli zemin oluşur. Çoğu durumda parasetamol gibi klasik ağrı kesiciler veya ibuprofen veya diklofenak gibi antiinflamatuar ilaçlar ağrıya yardımcı olur. Çok şiddetli ağrı durumunda, bel fıtığı ameliyatsız tedavi yöntemlerinden birisi olan spinal enjeksiyonla doğrudan ağrı olan bölgeye steroid enjeksiyonu yapılarak ağrının kısa süre içerisinde giderilmesi sağlanabilir.

Yukarıda saydıklarımıza ek olarak masaj, sıcak veya soğuk tedaviler, fizik tedavi ağrıya yardımcı olabilir.

Tedaviye rağmen ağrı iyileşmiyorsa, ya da nörolojik defisit varsa ameliyat tek çözüm olabilir. Böyle durumlarda ameliyattan kaçmamak gerekir. Günümüzde mikro cerrahi yöntemlerin gelişmesiyle bel fıtığı ameliyatları eskiye oranla çok daha konforlu ve başarılı bir şekilde uygulanabilmektedir. Ayrıntılı bilgi için mikro cerrahi fıtık ameliyatı başlıklı yazımıza göz atabilirsiniz.