İntrakranial Anevrizma Nedir?

Kan damarlar aracılığı ile hücreleri besler. Kan sürekli olarak kalp tarafından pompalanır. Belirli bir basınç altında damarlara ulaşır. Anevrizmalar kan basıncı nedeniyle bu damarın zayıf noktasında görülen, baloncuğa benzer çıkıntılardır. Damarın zayıflayan noktasında şişkinlik oluşur. Damar duvarları sürekli olarak kan basıncına maruz kaldığı için zamanla bu duvar genişler ve incelir. Patlama potansiyeline sahiptir. Anevrizmalar tüm vücudumuzda görülebilir. Ancak en tehlikeli olanları beyin damarlarında görülenlerdir. Beyin damarlarında görülen anevrizmalar intrakranial anevrizma olarak adlandırılır. İntrakranial kelimesi kafa içi anlamına gelmektedir.

İntrakranial anevrizma en sık beyne kan getiren atar damarlarda, damarların dallara ayrıldığı noktalarda meydana gelir. Genel olarak çoğu küçüktür ve düşük bir yırtılma riskine sahiptir. Ancak yırtıldığında subaraknoid kanamaya neden olurlar. Kanama sonrası hastaların yaklaşık %40-50’si kaybedilir. İyileşenlerde ise kalıcı foksiyon kaybı görülebilir.

İntrakranial anevrizma belirtileri:

Beyin anevrizması çoğunlukla patlayana kadar belirti göstermez. Kanadığında genellikle daha önce deneyimlenmemiş şiddetli baş ağrısına sebep olur. Kısa süreli bilinç kaybı, bulantı ve kusma, görmede değişiklikler, ense ve boyun sertliği, yürüyüş bozuklukları, koma hali baş ağrısına eşlik edebilir.

Dev anevrizmalar patlamadan önce tümörlerde olduğu gibi sinirlere baskı yaparak etkilenen sinire göre görme, bilişsel, hafıza problemleri gibi çeşitli semptomlara neden olabilir.

Teşhisi

Yırtılmamış beyin anevrizmaları genellikle herhangi bir semptoma neden olmadığından çoğu kez farklı nedenlerle yapılan tetkikler sırasında tesadüfen keşfedilir. Bilgisayarlı tomografi, MRA, ya da beyin anjiyografi ile teşhis yapılır.

Tedavisi

Kanayan intrakranial anevrizma acil tedavi gerektirir. Hastaların yarısına yakını ilk kanamadan sonra 24 saat içerisinde kaybedilir. Solunum ve hayati fonksiyonlar yoğun bakım ünitesinde takip edilir. Kanama nedeniyle oluşan beyin ödemini azaltmak ve tekrar kanamayı önlemek için girişim gerekebilir.

Anevrizması kanamadan tespit edilen hastalar için muhtemel kanama riski tedavi riskiyle kıyaslayarak cerrahi karar verilir. Anevrizmayı dolaşım dışı bırakabilecek ilaç tedavisi yoktur. Bu nedenle çok yaşlı ya da ameliyatı engelleyecek ciddi kronik rahatsızlıkları olmayan hastalarda, anevrizmanın konumu ve derecesine göre endovasküler (damar içi kapalı yöntem) ya da mikrocerrahi (açık ameliyat) yöntemlerinden birisi ile tedavi önerilir. (Tedavi yöntemleri hakkında ayrıntılı bilgi içi beyin anevrizma ameliyatı yazımıza bakabilirsiniz.)

İntrakranial anevrizma ciddi bir sağlık problemidir. İhmale gelmez. Bilgi ve randevu için iletişim sayfamızı kullanabilirsiniz.