SVO (Serebrovasküler olay) nedir?

SVO (Serebrovasküler olay), beyne kan akışını etkileyen çeşitli koşulları ifade eder. Damarlarda yaşanan daralmalar, tıkanıklıklar, anevrizmalar ve vasküler malformasyonlar beyne kan akışını etkileyebilir ve neticesinde geçici iskemik atak, beyin kanaması veya felç meydana gelebilir. Genellikle hayatı tehdit eden bu durumlar sonrası hasta iyileşse bile vücut fonksiyonlarında kalıcı kayıplar görülebilir.

SVO neden kaynaklanır? Risk Faktörleri

Yaş ilerledikçe obezite, hipertansiyon, diyabet, sigara kullanımı, sağlıksız beslenme, hareketsiz yaşam gibi birçok faktörün etkisiyle beyne kan taşıyan damarlarda çeşitli sorunlar görülmeye başlar. Yüksek kolesterol ve beyin damarlarındaki yapısal bozulmalar kolesterolün beyne kan akışını engelleyen kalın bir plak halinde damar içerisinde birikmesine neden olabilir. Ateroskleroz (damar sertliği) olarak da bilinen bu durum iskemik inme veya geçici iskemik atağın altta yatan nedenidir. Ateroskleroz ayrıca zaten dar olan bir arterde kan pıhtılarına neden olarak trombotik felce neden olabilir. Ayrıca pıhtı kopabilir ve beyne gidip daha küçük bir arteri tıkayarak emboliye sebep olabilir.

Yine damar yapısındaki bozulmalar, genetik faktörler ve yüksek tansiyonun etkisiyle beyin anevrizması ortaya çıkabilir. Her ne kadar son dönemlerde anevrizma tedavisini kolaylaştıran modern kapalı endovasküler yöntemler gelişmiş olsa da, beyin anevrizması genellikle beyin kanamasına neden oluncaya kadar belirti göstermediği için ciddi sağlık problemlerine yol açma potansiyeli taşır. Anevrizma patladığında artık kişinin hem anevrizma, hem de beyin kanaması sağlık sorunu vardır ve her ikisi birden tedavi edilmelidir. Kanamadan sonra anevrizma tedavi edilse bile kişi yaşamının geri kalanında beyin kanamasının yıkıcı etkileriyle mücadele etmek zorunda kalabilir.

Ayrıca kalıtsal veya doğuştan gelen bazı hastalıklar, bazı bakteri enfeksiyonları serebral arterlerin bütünlüğünü bozarak SVO görülme riskini artırabilir. Beyin kanaması yaşanma ihtimalini önemli ölçüde arttıran, doğuştan var olan arteriyovenöz malformasyonda tedavi edilmesi gereken ciddi bir sağlık sorunudur.

SVO Tedavisi

Her şeyden önce yaşam tarzı değişiklikleri ile SVO görülme riski önemli ölçüde azaltılabilir. Yaşam tarzı değişiklikleri arasında sağlıklı beslenme, kilo verme, aktif bir yaşam sürme, sigara ve alkolün bırakılması yer alır.

Serebrovasküler hastalık ortaya çıktıktan sonra ise tedavisi nedenine bağlı olarak değişiklik gösterir. İskemik atak yaşanması ya da karatis arter darlığı durumlarında gelecekteki inme riskini önleyici ilaç tedavisi ve gerekliyse daralan damarı açmak için endovasküler inme tedavisi düşünülebilir. Anevrizma, beyin kanaması ya da arteriyovenöz malformasyonlarda ise rahatsızlığın derecesine, beyindeki etkilediği bölgeye göre farklılık gösteren tedaviler uygulanacaktır.

Özetle SVO’nun birçok çeşidi ilaçlara ek olarak sağlıklı ve dengeli bir yaşam tarzı benimsenerek önlenebilir. Rahatsızlık ortaya çıktığında ise nedenine ve şiddetine göre oldukça farklılaşan ilaç ve cerrahi tedavi seçenekleri mevcuttur.